Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Junapäätös oli odotettavissa

Varsinais-Suomi ei päässyt mukaan liikenne- ja viestintäministeriön junapilottiin. Ministeriön päätös oli maakunnalle raskas pettymys. Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen totesi, että ministeriö ei ymmärtänyt sitä potentiaalia, mikä tällä alueella on. Myös Uudenkaupungin kaupunginjohtaja Atso Vainio totesi olevansa pettynyt päätökseen. Pettymys on ymmärrettävää, sillä vielä joulukuussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner antoi Uusikaupunki-radanvarsikuntien ja Varsinais-Suomen liiton edustajien ymmärtää, että alueellamme on hyvä mahdollisuus päästä mukaan pilottiin. Osa lobbausreissulla olleista tulkitsi jopa niin, että ministeri suorastaan lupaili pilottia Varsinais-Suomeen. Ministeriön ratkaisu oli silti odotettavissa. Pilotti alkoi Turku –  Uusikaupunki -radan kannalta liian aikaisin. Junaradan sähköistyöt ovat vasta alkamassa ja junapilotin on tarkoitus käynnistyä jo joulukuussa. Henkilöjunaliikenteen aloittaminen rataosuudella ei estäisi sähköistämistöitä, mutta kyllähän työt hankaloituisivat. Rataosuus ei ole muutenkaan teknisesti valmis kokeiluun. Kuten ministeriön muistiossa todetaan, radan 60 km/h:n nopeusrajoitukset soveltuvat huonosti henkilöjunaliikenteen tarpeisiin. Nopeampaa liikennettä radalle saadaan vasta, kun tasoristeyksiä on poistettu tai turvalaitteita lisätty. Myöskään asemaverkosto ei ole täysin iskukunnossa. Esimerkiksi Uudenkaupungin juna-asema on myynnissä. Miten se otetaan käyttöön, jos se päätyy yksityiselle? Varsinais-Suomessa pitää tehdä nyt hartiavoimin töitä, että nämä asiat saadaan kuntoon. Henkilöjunaliikenne tarvitaan, siitä Varsinais-Suomessa ollaan harvinaisen yksimielisiä. Pendelöintiä pitäisi ympäristösyistä siirtää kumipyöriltä raiteille, Tunnin juna tarvitsee syöttöliikennettä maakunnasta, eikä Elämyskeskusta Turkuun suunnitella vain turkulaisille. Tuskin se on sattumaa, että Elämyskeskus sijoittuu juuri juna-aseman läheisyyteen. Kaikki nämä perustelut olivat ministeriön tiedossa, aikataulu oli nyt vain liian tiukka. Kun Uusikaupunki-rata on sähköistetty, henkilöjunaliikenteen käynnistäminen on mahdollista. Sähköistämisurakka on valmis jo vuonna 2021. Tämän parin vuoden aikana ehditään rakentaa muutkin tekniset valmiudet henkilöjunaliikenteelle.