Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

U:gin rata ei päässyt junapilottiin – ”Ei pyyhettä kehään heitetä”

Liikenne- ja viestintäministeriö on valinnut alueellisen junaliikenteen pilottien jatkosuunnitteluun Kymenlaakson, Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan hankkeet. Valinnan arviointiperusteina oli, että valitut hankkeet ovat toimivia osia alueellista junaliikennettä, minkä lisäksi alueella on valmius sitoutua liikenteen kehittämiseen lyhyellä aikavälillä. Tarkoitus on, että pilotit käynnistettäisiin jo joulukuussa 2019. Varsinais-Suomen liitto esitti viime syksynä ministeriölle pilottia Varsinais-Suomeen kolmelle rataosuudelle: Turusta Uuteenkaupunkiin, Loimaalle ja Saloon. Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Pekka Myllymäki sanoo, että liiton esittämät argumentit ovat yhä voimassa ja henkilöjunaliikenteen käynnistämistä täytyy pitää esillä nyt tulevana hankkeena. – Tunnin juna -hanke etenee joka tapauksessa ja se tarvitsee syöttöliikennettä maakunnasta. Henkilöjunaliikenne on mahdollista saada käyntiin vielä ennen kuin Tunnin juna -liikenne alkaa.   Myllymäki arvioi myös ministeriön virkamiesten valmistelua niin, että Uudenkaupungin radan sähköistystyöt olivat nyt esteenä pilotille. – Hopeareunus meille tässä uutisessa on se, että kun sähköistys valmistuu, poistuu viimeinenkin este henkilöjunaliikenteen käynnistämiselle. Maakuntavaltuuston puheenjohtaja uskoo, että henkilöjunaliikenne radalle saadaan aikanaan. Sitä vaatii paitsi Tunnin junan syöttöliikenne maakunnasta myös Turkuun suunniteltava elämyskeskus. – Niin iso keskus vaatii sen, että 450 000 varsinaissuomalaista pitää kytkeä sen toimintaan. Henkilöjunaliikenne on siihen ratkaisu.   Uudenkaupungin kaupunginjohtaja Atso Vainio myöntää olevansa pettynyt, ettei rataosuus päässyt mukaan pilottiin. – Mutta ei tässä mitään pyyhettä kehään heitetä. Eivät meidän kehittämisponnistelumme tähän lopu. Mahdollisuuksia henkilöjunaliikenteeseen on yhä edelleen. Vainio odottaa erityisesti eduskuntavaalien jälkeistä uutta hallitusohjelmaa, mitä se tuo tullessaan. – Toivon, että hallitusohjelmaan tulisi selkeämpiä linjauksia siitä, miten Suomea halutaan kehittää. Menossa on voimakas kaupungistumiskehitys ja se merkitsee Varsinais-Suomessa sitä, että väestönkasvu keskittyy lähes yksinomaan Turun kaupunkiseudulle. – Jos halutaan mahdollistaa laajempi kehitys Lounais-Suomen positiivisen rakennemuutoksen myötä, liikenneinfraa pitää kehittää. Sitä kunnat eivät pysty yksin ratkaisemaan, vaan ne ratkaisut lähtevät valtion hallinnosta. Vainio pitää Tunnin junaa koko maakunnalle ja Satakunnalle tärkeänä hankkeena, mutta muistuttaa, että se vaatii myös syöttöliikennettä. – Mitä paremmin maakunnasta pääsee kumipyörillä ja junalla Turkuun ja toiseen suuntaan, sitä paremmin Tunnin juna toimii ja koko alueen kehitys etenee.