Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Yhden luukun periaatteella

Eräs huoltoasemaketju on lanseerannut mainoslauseen Yhden pysäkin taktiikalla. Mainoksessa Mika Salo hyppää autosta ulos, tankkaa auton ja ostaa samalla huoltoaseman kaupasta ruoat kotiin. Tätä yhden pysähdyksen taktiikkaa kutsutaan muilla toimialoilla palvelumuotoiluksi, asiakaslähtöisyydeksi tai asiakasnäkökulmaksi. Loppujen lopuksi kyse on siitä, että mietitään, mitkä palvelut kannattaa ympätä yhteen, mikä palvelukokonaisuus houkuttelee tai palvelee asiakasta eniten. Tätä asiakaslähtöisyyttä mietitään nyt muuallakin kuin ruokakauppa- ja huoltoasemaketjuissa. Esimerkiksi U-sote eli Uudenkaupungin sosiaali- ja terveyskeskus on tässä jo pitkällä. Uudessakaupungissa toimii perhekeskus, jonka mallia viedään nyt muuallekin maakuntaan. Kun sote-uudistusta valmistelevat lapsi- ja perhepalveluiden muutosagentit tutustuivat perhekeskukseen, he totesivat, ettei mitään uutta mallia tarvitse keksiä, kun Uudessakaupungissa oli jo sellainen. Uusikaupunki on hyvä esimerkki siitä, miten palveluita voidaan kehittää, kun hallinnolliset rajat ylitetään. Vakka-Suomen sairaala ja Uudenkaupungin terveyskeskus toimivat hyvin yhteen. Kun molempien talojen ihmiset tuntevat toisensa, on helppo miettiä yhdessä, miten toimintaa voisi kehittää. Nyt tavoitteena on rakentaa Uuteenkaupunkiin muun muassa diabeteskeskus, josta diabeetikot saisivat tarvitsemansa palvelut. Asiakas ei tiedä, onko vastaanottava lääkäri kaupungin vai sairaanhoitopiirin palkkalistoilla. Eihän se ole asiakkaan kannalta tärkeää, vaan itse hoito. Uudenkaupungin johtava ylilääkäri Pia Lahtinen kertoi Työväentalolla tiistai-iltana terveyskeskuksen kehityshankkeista. Niistä yksi oli yhden luukun periaate. Kun terveyskeskus muuttaa A-sairaalaan, sinne siirtyvät kiireettömät vastaanotot. Sen sijaan ns. päivystystapaukset hoidettaisiin Vakka-Suomen sairaalan tiloissa, jossa on myös laboratorio ja röntgen. Terveyskeskuslääkäreitten akuuttivastaanototkin voitaisiin siis keskittää saman oven taakse. Ratkaisu kuulostaa näin asiakasnäkökulmasta katsoen järkevältä. Tapahtuu sote-uudistukselle tänä keväänä sitten mitä tahansa, jo nyt sote-puolella on tapahtunut isoja muutoksia. Kaiken toiminnan keskiössä on asiakas.