Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Pirttimäen ja Jonkkusten tasoristeyksiin muutoksia – Maskulaiset antoivat vinkkejä jatkosuunnitteluun

Tunnelma meinasi muuttua kireäksi, kun Pirttimäentien ja Jonkkustentien tasoristeysten alustavia muutossuunnitelmia esiteltiin tiistaina maskulaisille. Keskustelu Väyläviraston ja suunnittelukonsultin Ramboll Finland Oy:n edustajien kanssa johti kuitenkin yhteisymmärrykseen siitä, miten suunnittelutyötä olisi jatkettava. Jonkkunen ja Väliniitty ovat kohteita, jotka kuuluvat vuosina 2018–2021 toteutettavassa valtakunnallisessa tasoristeysten parantamisohjelmassa 65 vaarallisen risteyksen joukkoon. Lisäksi Maskun ratasuunnitelma koskee myös Mantan tasoristeystä. Tasoristeysohjelman tavoitteena on turvallisuuden parantaminen. Pirttimäentien ja Jonkkustentien tasoristeyksissä ei ole varolaitteita. Risteyksissä on liian lyhyitä näkemäalueita, liian lähellä olevia tieliittymiä ja turvallisuuspuutteita odotustasanteilla. – Yksi vaihtoehto on se, että Jonkkusten ja Mantan tasoristeykset suljettaisiin kokonaan. Väliniityn risteys voitaisiin jättää kevyelle liikenteelle, Rambollin suunnittelukonsultti Kari Jalonen esitti. Esitys tarkoitti sitä, että jatkossa autoliikenne järjestettäisiin Tanilantien kautta. Tämä sai lähitienoon asukkailta täystyrmäyksen. Kommenteissa suunnitelmaa kuvailtiin jopa idioottimaiseksi, koska matkat pitenisivät ja kiinteistöjen arvo laskisi. Asukkaat esittivät yksituumaisesti, että Jonkkusten tasoristeykseen asennettaisiin puomit. Puomiratkaisu maksaisi noin 250 000 euroa, mutta maskulaiset muistuttivat, että rahaa uppoaisi myös liikenneyhteyden rakentamiseen Tanilantieltä. Kun asukkaiden vinkkejä sijoitettiin kartalle, niin tilanne alkoi selkiytyä. Ykkösvaihtoehdoksi nousi se, että Jonkkusissa siirrettäisiin tasoristeyksen paikkaa ja muutettaisiin hieman tielinjausta junaradan läheisyydessä. Lisäksi Väliniitty voisi toimia radalla kevyen liikenteen ylityspaikkana. – Jos Jonkkusissa säilyy tasoristeys, niin siihen laitetaan puomit. Poistettu tasoristeys olisi kuitenkin paras tasoristeys, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä huomautti. Tässä vaiheessa tasoristeysratkaisuista voi antaa palautetta 10.2. saakka. Jatkosuunnittelussa tutkitaan tielinjauksia ja tarkennetaan kustannuslaskelmia. Ratasuunnitelma tulee keväällä virallisesti nähtäville ja se on tarkoitus saada lainvoimaiseksi tämän vuoden loppuun mennessä.