Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Junaradan sähköistäminen alkaa

Uudenkaupungin keskustassa junaradan varrella kasvaa kaunis koivukuja. Ensi kesänä sitä ei nähdä enää valitettavasti yhtä uhkeana. Puita joudutaan karsimaan junaradan sähköistämisen vuoksi. – Oksat ottavat jo juniin kiinni. Kun rata sähköistetään, se ei enää käy. Meidän on pakko karsia ja kaataa puita, Väyläviraston (ent. Liikennevirasto) projektipäällikkö Pekka Rautoja sanoo. Rautoja lupaa, että puita karsitaan hyvin harkiten ja kaupungin kanssa neuvotellen. – Missään nimessä maisemaa ei parturoida puhtaaksi. Toisaalta viime viikolla nähtiin, mitä myrsky voi tehdä, hän viittaa Aapeli-myrskyn kaatamiin puihin. Myös varsinaiset maastotyöt ovat alkamassa Rautojan mukaan heti, kun talven pakkaskausi on ohi.   Väylävirastoksi vuodenvaihteessa muuttunut Liikennevirasto valitsi joulun alla urakoitsijan. Kilpailutuksen voitti Winco Oy. Yhtiön nimi on tuore, mutta nimen taustalta löytyy yritys, joka on tehnyt vastaavia ratatöitä viitisenkymmentä vuotta. Projekti annetaan siis osaaviin käsiin. – Urakoitsijalla on kunnianhimoinen tavoite, että perustukset on tehty vuodessa. Sitten alkaa sähköpylväitten pystytys. Turku –  Uusikaupunki -radan sähköistämisurakan on arvioitu valmistuvan 2021. Rautojan mukaan aikatauluun vaikuttavat säitten lisäksi kuitenkin monet seikat. – Meidän on otettava huomioon muun muassa lannoitetehtaan, Yaran, tavarakuljetukset. Junaradalla on tehtävä enimmät työt ilta- ja yöaikaan, kun tavaraliikennettä ei ole, tai Yaran seisokin aikaan. Olemme hyvässä yhteistyöhengessä neuvotelleet Yaran kanssa aikatauluista. Yaralle junaradan sähköistäminen merkitsee lopulta merkittävää parannusta tavaraliikenteeseen. Kun rata sähköistetään, veturia ei tarvitse enää vaihtaa Turun ratapihalla. – Se merkitsee ajallisesti noin tunnin säästöä joka kuljetuksessa, Rautoja kertoo. Junaradan sähköistämisessä haastavimmat paikat ovat radan varrella. Paikoin sillat ovat niin matalalla, että rataa joudutaan alentamaan, jotta sähkölinjat saadaan mahtumaan. Myös Raision tehdas joutuu toimiin junaradan sähköistämisen vuoksi. – Raision tehdasprosessin putkilinjoja kulkee radan yli. Tehdas joutuu niitä muuttamaan.   Liikenne- ja viestintäministeriö kaavailee henkilöjunaliikenteen pilottien käynnistämistä. Varsinais-Suomen liitto on esittänyt pilottia toteutettavaksi Uudenkaupungin radalla. Rautoja ei usko, että pilotti haittaisi radan sähköistämistä: – Jos henkilöjunaliikennettä tulisi, mikä olisi hieno asia, junat kulkisivat päiväsaikaan. – Sinällään junaradan sähköistäminen puoltaa henkilöjunaliikenteen käynnistämistä tulevaisuudessa. Sähköistäminen on ympäristöteko, ovathan junaliikenteenkin päästöt pieni rikka rokassa.   Turku –  Uusikaupunki -junaradan sähköistäminen on vasta alkusoittoa, jotta junaliikenne turvataan. Radan kunto ei ole enää missään erinomaisessa kunnossa. – Radalla on peruskorjaustarve 10– 20 vuoden sisällä. Resurssit ovat kuitenkin rajallisia ja koko junaverkko rapistuu. Rahoituksen mukaan tässä edetään, projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta sanoo. Mikäli junaradalle saadaan henkilöliikennettä ja junien nopeuksia haluttaisiin sitten nostaa, se vaatisi vielä isomman rataremontin. – Sitten puhuttaisiin suurusluokaltaan jo kymmenien miljoonien eurojen hankkeesta.