Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Tulorekisteri helpottaa sosiaalietuuksien hakemista

Tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Työnantaja ilmoittaa tiedot vain kerran tulorekisteriin, viiden päivän kuluessa maksusta. Myös esimerkiksi kotitaloustyönantajat, yhdistykset ja järjestöt ilmoittavat maksamansa palkat ja muut suoritukset kuten kustannusten korvaukset tulorekisteriin. Kotitaloudet ja pienyritykset voivat ilmoittaa tiedot tulorekisteriin esimerkiksi käyttämällä maksutonta Palkka.fi-palvelua. Seuraava suuri kehitysloikka tulorekisterissä tapahtuu 1.1.2020, kun myös eläkkeet ja etuudet ilmoitetaan tulorekisteriin ja tietoja hyödyntävien viranomaisten ja organisaatioiden määrä kasvaa. Tulorekisteri ei luo kansalaiselle uusia velvollisuuksia. Ainoastaan palkkaa maksavat kotitaloudet ilmoittavat tiedot tulorekisteriin. Asioiden hoitaminen viranomaisten kanssa kuitenkin helpottuu. Kun tietoja alkaa kertyä tulorekisteriin, palkkalaskelmia ei tarvitse enää toimittaa viranomaisille esimerkiksi hakemuksen liitteenä. Viranomaiset hakevat tiedot tulorekisteristä, kun asia tulee vireille. Kansalainen saa reaaliaikaisen kokonaiskuvan omista palkka-, eläke- ja etuustiedoistaan vuodesta 2020 alkaen.