Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Ilmastonmuutos ja autoilu

Ilmastonmuutoskeskustelussa henkilöauto on otettu kriittisen tarkastelun alaiseksi. On esitetty, että autoilu pitäisi lopettaa ilman saastumisen takia. On totta, että asia on ongelmallinen. Yksi litra bensiiniä vaatii 13 000 litraa ilmaa palaakseen ja vielä niin, että jos tätä ilmamäärää pienennetään viidellätuhannella litralla eli 8 000 litraan, niin bensiini ei enää pala, koska seos on liian rikas. Toisaalta, jos ilmaa lisätään viisituhatta litraa, eli 18 000 litraan, niin seos on niin laiha, ettei se enää pala. Näistä luvuista voi päätellä monta asiaa. Esimerkiksi se, että miksi moottorisahan käynnistys on joskus vaikea. Ja toiseksi, autojen kaasusäätö ja pakokaasumittaus on tärkeä ilman saastumisen minimoimiseksi. Joku asiantuntija voi korjata näitä lukuja. Mutta jos palataan tähän auto-ongelmaan. Yhteiskunta on organisoitunut öljyn ansiosta niin, että bensiinikäyttöinen henkilöauto tai diesel on vaikeasti korvattavissa. Sähköautoiluun siirtyminen on hidasta ja kallista. Biopolttoaineet ovat yksi mahdollisuus, joskin nekin maksavat ja niihin siirtyminen vie aikaa. Sota-aikana käytettiin puukaasua, mutta se on hankala käyttää. Silloin oli henkilöautoja vain taksiyrittäjillä. Mitä tällä hetkellä voidaan tehdä? Ajon suunnittelu ja huolellinen ajotapa sekä auton hyvä huolto vähentävät pieneltä osalta ilman saastumista. Laajassa maassa auto on tarpeellinen. Autokannan nopea, pakollinen uusiminen kiihdyttäisi ilman saastumista ja pakkoverot polttoaineille lisäisivät vain kansalaisten epätasa-arvoa. Kulkemisongelmien kehittäminen ilmastonmuutosnäkökulmasta vaatii pitkäjännitteistä, politiikasta vapaata ajattelua. Kauno Pietilä Kalanti