Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Maalaisjärkeä Helsinkiin

Kun aletaan puhua hiilijalanjäljestä, täällä Vakan alueella asuvat tuntevat helposti piston sydämessään. Omalla autolla kuljetaan työmatkat, kurvaistaan terveyskeskukseen ja kauppaan. Syyllisyys painaa, koska nyt pitäisi käyttäytyä ilmastoystävällisesti, eikä yksityisautoilu oikein sitä edusta. Vakka-Suomen Sanomat teki pienimuotoisen kyselyn Facebook-sivullaan joulun ja uudenvuoden välipäivinä. Tarkoituksena oli hankkia taustatietoa siitä, missä ovat alueemme joukkoliikenteen pullonkaulat. Kommentteja kertyi yli 40. Vastaajat olivat turhautuneita tilanteeseen. Miten voi siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi, jos sitä ei ole? Jos virkamies asuu Mynämäessä ja hänen työpaikkansa sijaitsee Vehmaalla, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kulkea väli omalla autolla. Kas, kun Vehmaalle pääsisi iltapäivällä ja kotiin Mynämäkeen aamulla. Virkamiehen pitää kuitenkin palvella kansalaisia päiväsaikaan. Mietoislaisten palveluista valtaosa on Mynämäen keskustassa. Kun kunnat aikanaan yhdistettiin, luvattiin pitää huoli kaikista kuntalaisista, mutta miten sitten kävikään? Mietoisista ei pääse bussilla terveyskeskukseen. Kutsutaksiliikennekin on harvaa. Sinänsä se on ymmärrettävää, sillä kutsutaksin käyttäjiä on kuitenkin vähän. Autotehtaalle kuskataan väkeä töihin bussilla Turusta, Raumalta ja Porista, mutta naapurikunnista Vehmaalta ja Taivassalosta kuljetaan omalla autolla, koska poikittaista linja-autoliikennettä ei juuri ole ja jos onkin, ei se vuorotyöläistä palvele. Kun herrat ja rouvat Helsingissä suunnittelevat ilmastoystävällistä liikennettä, pitäisi muistaa, että elämää on myös Kehä III:n ulkopuolella. Helposti se siellä metron, ratikan, bussien ja taksien humussa unohtuu. Onneksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner näyttää vihreää valoa paikallisen henkilöjunaliikenteen edistämiseksi. Se on hyvä alku. Ely-keskuskin on lähtenyt ratkomaan maakunnan bussiliikenteen pullonkauloja, mutta sen tarkoituksena on turvata, että ihmiset pääsevät maakunnan pääkaupunkiin Turkuun ja töihin Suomen suurimmalle tehtaalle. Täällä maakunnassa tuotetaan ruokaa ja tuotteita vientiin, siksi täälläkin pitää voida asua ja liikkua. Kaikki eivät voi muuttaa kaupunkeihin. Ihmisiä ei saa syyllistää oman auton käytöstä, jos vaihtoehtoa ei ole.