Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Oma auto on usein ainoa vaihtoehto – Vakan alueella kaivataan bussiyhteyksiä Mietoisista Mynämäkeen ja Taivassalosta Uuteenkaupunkiin

Turusta, Raumalta ja Porista on järjestetty bussikuljetukset autotehtaalle Uuteenkaupunkiin, mutta naapurikunnasta on kuljettava työmatkat omalla autolla. Bussivuorot ovat harventuneet ja paikoin niitä ei ole lainkaan tarjolla. Esimerkiksi Taivassalosta ei pääse Uuteenkaupunkiin töihin linja-autolla. Sama tilanne on, jos Mynämäestä käy töissä Vehmaalla. Tai jos Mietoisista pitäisi päästä terveyskeskukseen Mynämäen keskustaan. Poikittaisia bussiyhteyksiä ei ole lainkaan tai ne eivät palvele vuorotöitä tekeviä. Tosin vaikka tekisi töitä vain virka-aikaan, silloinkaan bussiyhteydet eivät välttämättä palvele. – Bussilla pääsisi Vehmaan Lahdingoon töihin iltapäivällä ja kotiin aamulla. Mutta kun virka-aika on päinvastoin, Mynämäessä asuva mies kertoo Vakka-Suomen Sanomien kyselyssä, joka toteutettiin Facebook-sivullamme joulun ja uudenvuoden välipäivinä. Kyselyyn tuli kaikkiaan yli 40 vastausta ja kaikissa niissä oli sama viesti: vaikka ympäristösyistä pitäisi siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi, Vakan alueella oma auto on useimmille välttämätön.   Kaikkein koomisin tilanne on Mietoisissa, josta on vaikea päästä kunnan keskustaan terveyskeskukseen, neuvolaan tai hammaslääkäriin ilman omaa autoa. Jos käyttää bussia, pitäisi kurvaista Raision kautta. – Jos täältä Mynämäen Karjalasta haluaa nuori opiskelemaan peruskoulun jälkeen muualle kuin lukioon, se voi olla yllättävän haastavaa bussivuorojen suhteen, jopa mahdotonta joissain tapauksissa. Lukioon pääsee kätevästi bussivuoroilla, nuori nainen kertoo kyselyssä. Useat vastaajat harmittelevat sitä, ettei Taivassalon ja Uudenkaupungin välillä ole toimivaa linja-autoliikennettä. Taivassalosta käydään töissä Uudessakaupungissa, mutta myös Uudenkaupungin palvelut houkuttelisivat, jos naapurikuntaan pääsisi bussilla. Myös Vehmaalla koetaan joukkoliikenne heikoksi: – Vehmaalta ei pääse Mynämäkeen, ei Taivassaloon, Kustaviin, ei Lokalahteen, ei Kalantiin. Kyllä niin takapajulaa ollaan. Oma auto on pakollinen. Turkuun ja Uuteenkaupunkiin pääsee muutaman kerran päivässä, mutta illalla myöhempään ei pääse kotiin. – Töissä kulkemiseen Uuteenkaupunkiin oma auto on välttämätön. Mikään julkinen ei sovi aikaiseen työaikaan. Asunnolta matkaa kauppaan on kuusi kilometriä, myös siinä oma auto on välttämätön, toteaa myös Vehmaan kirkonkylällä asuva mies.   Samoin koetaan, jos matka on toiseen suuntaan: – Kuljin vuosia Mynämäestä Vehmaalla töissä. -80 ja -90-luvuilla kulki vielä bussi, mutta tällä vuosisadalla ei. Oma auto on välttämätön työpaikalle menoon ja sieltä kotiin tuloon, yksi vastaajista kertoo. Turku –  Uusikaupunki -vuoroja on vastaajien mielestä arkisin riittävästi, sen sijaan viikonlopun työvuoroihin ei pääse kuin omalla autolla. Uudenkaupungin sisäisessäkin liikenteessä on aukkoja. – Täältä Pyhämaasta pääsee bussilla koulupäivinä aamulla Uuteenkaupunkiin ja iltapäivällä kotiin takaisin. Koulujen loma-aikana sitten ei muulla kuin omalla autolla, Pyhämaassa asuva nainen kertoo. Nousiaisten Alakylässä asuva nainen sanoo, että puheet polttoaineen hinnankorotuksista ja tienkäyttömaksuista raivostuttavat. – Monessa taloudessa tarvitaan monta autoa, kun joukkoliikennettä ei ole. Oma auto on välttämätön, jos käy töissä, opiskelemassa tai vaikka vain kaupoissa. Kyselyn kaikki vastaukset löytyvät Vakka-Suomen Sanomien Facebook-sivulta.   Liikennöitsijä: Bussit ajavat henkilöautojonossa lähes tyhjinä Turusta Mynämäkeen ja Uuteenkaupunkiin kulkee busseja tiiviiseen tahtiin. Sen sijaan Kustavista ja Taivassalosta Turkuun tai Mynämäestä Vehmaalle, bussivuoroja on harvakseltaan. Sen myöntävät myös liikennöitsijät. Antti Raitio Taivassalon Autosta sanoo, että ihmiset saavat kyllä vilkaista tässä asiassa peiliin. – Turku – Taivassalo -vuorot olisivat melko tyhjiä, ellei autoissa kulkisi koululaisia. Raitio sanoo, että ihmiset voivat itsekin todeta tilanteen Kustavintiellä. – Siellä kulkee katkeamaton jono henkilöautoja ja siinä jossain välissä linja-auto hyvin kevyellä kuormalla. – Tähän pätee se sama, mitä kyläkauppoihin. Nekin kuolivat, kun ihmiset eivät niitä käyttäneet. Raitio ei usko, että tulevaisuudessakaan ihmiset olisivat valmiita siirtymään omasta autosta joukkoliikenteen käyttäjiksi. – Jos bussia pitää odottaa kymmenen minuuttia, niin sitten mennään mieluummin omalla autolla. Vainion Liikenteessä on todettu sama ilmiö ja siksi yhtiö lopetti Taivassalon vuorot muutama vuosi sitten. Sen sijaan Mynämäkeen ja Uuteenkaupunkiin yhtiö ajaa edelleen tiuhaan. – Turku –  Uusikaupunki -välillä meillä on yhdeksän vuoroa suuntaansa. Näistä kolme on Ely-keskuksen ja kuntien tilaamaa autotehdasliikennettä. Näitä vuoroja voivat kuitenkin käyttää muutkin matkustajat, liikennesuunnittelupäällikkö Juha Tiikko Vainion Liikenteestä kertoo. – Turku –  Mynämäki -välillä on 19 arkipäivittäistä vuoroa, eli linja-auto kulkee päiväsaikaan vähintään kerran tunnissa. Ely-keskus tukee osin linja-autoliikennettä Vakan alueella. Mitä vuoroja Ely-keskus on hankkinut joukkoliikenteen projektipäällikkö Markus Kivelä? – Vakka-Suomen alueelle hankittua liikennettä ovat kokonaisuuksina Uusikaupunki –  Rauma -liikenne ja Laitila –  Uusikaupunki -liikenne sekä Uusikaupunki –  Vehmaa – Turku -liikenteestä noin puolet palvelutasosta on hankittua. Lisäksi Turku –  Uusikaupunki -työmatkapilotti on hankittua liikennettä, jossa rahoittajina ovat Valmet Automotive ja Ely-keskus. – Ely-keskuksella on lisäksi pieniä täydentäviä liikennehankintoja Kustavin suunnalla, jolla pyritään turvaamaan asiointiyhteydet Turun suuntaan. Milloin Ely-keskus katsoo tarpeelliseksi tukea bussiliikennettä? – Ely-keskus on määritellyt yhteysvälikohtaisesti palvelutasotavoitteet. Liikenteen järjestämistapaan eli siihen jääkö yhteysväli markkinaehtoiseksi vai hankitaanko se, vaikuttaa useampi asia. Ensimmäiseksi kuitenkin täytyy arvioida ja todeta syntyykö haluttu palvelutaso markkinaehtoisesti. – Liikennetarvetta arvioidessa otetaan huomioon muun muassa yhteysvälin työ- ja opiskelupendelöinti, taajamien koko ja olemassa oleva palvelutaso. Myös kohteen koko ja rahoitusmahdollisuudet vaikuttavat päätökseen. Eli käytännössä jokainen liikennekokonaisuus täytyy arvioida erikseen. – Mikäli asiakashinnat halutaan määritellä itse, on se mahdollista ainoastaan hankitussa liikenteessä.