Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Kustaviin kuskattiin rekalla valmis siltarakenne

Jos keskiviikkona aamupäivällä ajeli Kustavintietä, vastaan saattoi tulla erikoisleveä kuljetus. Rekan lavalla oli 12-metrinen ja 4,5 metriä leveä rakennelma. Rekka kuljetti aamupäivän aikana Turun Runosmäestä Kustaviin valmiin sillan kantavan liimapalkkirakenteen ja rekan lavalta se siirrettiin vaijereiden varassa Kuivaluodon tien toisen sillan paikalle. – Kaikki sujui erittäin hyvin. Kun sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, se pitää kyllä paikkansa, sillan suunnittelusta vastannut Sakari Seppälä Tiestöpalvelusta toteaa.   Kustavissa on tehty Kuivaluodon yksityistiellä melkoista siltaurakkaa, sillä saareen johtaa kolme siltaa ja ne kaikki on nyt saneerattu. – Ensin uusittiin Ristkarin sillan kansi, jotta siltaa pitkin päästiin kuljettamaan Katinkarin sillan kantava rakenne. Myös Kuivaluodon putkisilta on rakennettu uudelleen, tiehoitokunnan puheenjohtaja Timo Nurmi kertoo. Siltojen uusimisen yhteydessä on tehty myös vesistön parannustöitä, ruoppausta ja niittoa. Seppälä sanoo, että yhteistyön ansiosta urakka oli esimerkillinen. – Harvoin saadaan kaikki tehtyä näin sujuvasti aikatauluttaen, mutta kun sama urakoitsija hoiti myös vesistön ruoppauksen, se onnistui, hän kiittelee. Vesistötöistä on vastannut paikallinen Palolahden mökkiyhdistys.   Kolmen sillan uudistustöitten kustannusarvio on kaikkiaan noin 300 000 euroa. Tienhoitokunta on saanut siltasaneerauksiin valtion peruskorjausavustusta. Myös vesistötöihin on saatu avustusta. Nurmi uskoo, että budjetti pitää ja saattaa jopa hiukan alittua. – Meidän onni oli, kun löysimme kokeneen siltagurun avuksi, tämän Sakari Seppälän. Itsellä sillan rakentamisesta on vain sen verran kokemusta, mitä armeijan pioneereissa tuli rakenneltua, hän vitsailee. Yksityistien siltaprojekti oli monessa mielessä erikoinen. Paitsi että kerralla uusittiin kolme siltaa, Katinkarin uuden sillan liimapalkkirakenne koottiin sisätiloissa, urakoitsijan hallissa. – Vuodenvaihde on maanrakennusalalla hiljaisinta aikaa ja siksi urakoitsijoille sopivat silloin paremmin nämä yksityistieurakat. Ongelmana vain on, että päivät ovat lyhyitä ja kohteet kaukana. Siksi oli valtavan hyvä ratkaisu, että urakoitsija rakensi osan sillasta valmiiksi sisähallissa Turussa ja se kuljetettiin paikoilleen, Seppälä toteaa. Sisätöissä oli sekin etu, että työn tarkkuus oli parempi kuin että se olisi tehty pimeässä ulkona. Seppälä kehuu myös kuljetusliikettä, miten hyvin erikoisleveä kuljetus onnistui kapeaa ja mutkikasta yksityistietä pitkin perille. Kun tilaa oli vähän, rekka ei päässyt kääntymään perillä, vaan kuljettajan peruutti suunnitellusti 1,5 kilometriä yksityistietä takaisin. Uuden Katinkarin sillan eliniäksi siltasuunnittelija arvioi vähintään 50 vuotta. Hyvin hoidettuna silta saattaa hyvinkin kestää jopa 70 vuotta. – Kansirakenne on puuta ja se kyllä kuluu, mutta kyllä sekin kolmisenkymmentä vuotta kestää ennen kuin sitä tarvitsee uusia. Katinkarin silta on saatu asennettua paikoilleen perjantaina. Urakoitsija on luvannut, että kello 16:n aikaan sillan yli voi jo ajaa pakettiautolla. Suuremmat kuljetukset sillan yli on kuitenkin hoidettava vasta myöhemmin, sillä pengertöitä tehdään vielä ensi vuoden puolella ja viimeistelyt ja päällysteet toukokuussa. – Kaikki kolme siltaa ovat kuitenkin pian ajoneuvoasetuksen mukaisessa mitoituksessa ja siltoja saa ajaa kaikilla autoilla täysillä kuormilla, Seppälä sanoo. Vesistön hoitotöitten tuloksena myös Vesioikeuden vaatimukset täyttyvät.   Kuivaluodon saaressa on kolme vakinaisesti asuttua kotitaloutta sekä 55 vapaa-ajan asuntoa.