Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Terveyttä ja hyvinvointia smoothieista

Smoothieista kiinnostuneille ja omiin juomiinsa uusia ideoita kaipaaville avautui mahdollisuus päästä tutustumaan smoothieiden monipuoliseen maailmaan Raisio-opiston kurssilla Nousiaissa. Kahden kerran pituisen kurssin aikana tutustuttiin kymmeneen keskenään erilaiseen reseptiin, painottaen smoothieiden käytännöllisyyttä, monipuolisuutta ja terveysvaikutuksia. Smoothieiden vahvuus on nimenomaan niiden käytännöllisyydessä – juoma sopii niin urheilijalle kuin lapsiperheenkin arkeen sekä erikoisruokavalioihin. Smoothien valmistaminen käy helposti ja nopeasti ja juoma säilyy jääkaapissa muutamankin päivän ainesosista riippuen. – Smoothien voi valmistaa edellisenä iltana valmiiksi ja seuraavana päivänä lähtee aamu hyvin käyntiin, ohjaaja Sari Saine vinkkaa. Veteen tai vissyyn tehdyt smoothiet voi myös helposti napata mukaan, sillä ne eivät vaadi kylmässä säilyttämistä. Smoothiet taipuvat tekijänsä mukaan moneksi. Terveysvaikutuksia hakevalle löytyy esimerkiksi puhdistavia tai rauhoittavia smoothieita, herkuttelua kaipaavan taas kannattaa valita ainesosiksi hedelmiä ja lisätä halutessaan joukkoon hunajaa. Smoothien voi valmistaa soveltaen kotoa sillä hetkellä löytyviä aineksia, sekä rakennetta ja lämpötilaa voi muokata lisäämällä joukkoon jääpaloja. – Mitä tahansa voi joukkoon sujauttaa – vaikka lapsilta salassa, kertoo esimerkiksi pinaattia smoothieissansa hyödyntävä Saine. Kurssin kymmenen reseptiä valittiinkin nimenomaan keskenään erilaisista vaihtoehdoista, esimerkiksi toisissa rakenne oli juotavampaa ja toisissa paksumpaa. Reseptejä yhdistivät kuitenkin helppous sekä puhtaat ja pääosin kotimaiset raaka-aineet. Sesongilla on myös vaikutuksensa raaka-aineisiin ja siksi kotimaiset pakastemarjat pääsivät joulukuisella kurssilla käyttöön. Smoothiet sopivat kaikenikäisille ja kurssin osallistujien ikähaarukka olikin laaja. Kurssi on järjestetty kerran aikaisemmin Raisiossa ja se innosti muun muassa 80-vuotiaan osallistujan kehittämään kurssin jälkeen omia reseptejä tehtynä perunoiden keittoveteen. Nousiaisten kurssille saavuttiin yksin ja yhdessä. – Uskon, että tulee nyt kotona tehtyä enemmän smoothieita, totesi tyttärensä Sofian kanssa tullut Monica Husar. Muut osallistujat kiittelivät erityisesti saamistaan uusista ideoista sekä maukkaista resepteistä. Suomessa smoothiet ovat olleet tuttuja jo muutaman vuoden, mutta suosio näyttää jatkuvan. – Smoothiet ovat terveellisten välipalojen kannalta hyvä trendi, Saine toteaa ja lisää, että on hienoa kuinka smoothiet ovat päässeet myös nuorison suosioon.   Metsämarjasmoothie 1,5dl appelsiinimehua 1 banaani 2 dl metsämarjoja Kuori ja pilko banaani. Kaada mehu, banaani ja puolet marjoista sekoittimeen ja soseuta. Lisää loput marjat ja sekoita tasaiseksi. Vihreä smoothie (puhdistava) pala galliamelonia 2 pinaattipellettiä mintunlehtiä hyppysellinen persiljaa Leikkaa melonista kuori pois ja paloittele. Laita ensimmäiseksi tehosekoittimeen paloiteltu meloni, revityt pinaatin lehdet sekä silputtu persilja. Sekoita tasaiseksi. Ananas-smoothie (rentouttava) 1 dl ananasmehua 2 tippaa sitruunamehua 0,5 dl vettä 1,5 rkl sokeria 1 dl maustamatonta jogurttia Kaada ananas- ja sitruunamehu sekä vesi sekoittimeen. Lisää sokeri ja jogurtti. Sekoita. Mustaherukkasmoothie (kuuma) 1 omena 1 dl mustaherukoita 1 tl hunajaa 1 dl kiehuvaa vettä Soseuta omena ja mustaherukat. Lisää hunaja kiehuvaan veteen, hämmennä kunnes hunaja on liuennut veteen. Sekoita sitten omena-mustaherukkasose joukkoon.