Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Klikkejä ilman klikkijournalismia

Vakka-Suomen Sanomat otti tällä viikolla käyttöön uudistuneet verkkosivut. Ensimmäiset palautteet ovat olleet mairittelevia: – Raikkaat sivut. – Nyt näyttää Vakka.fi nykyaikaiselta. – Näyttää muuten tuo Vakkiksen uusi nettisivusto aikas hienolta. Verkkosivu-uudistuksen tavoitteena on ollut saada sivut, jotka ovat selkeät ja helppokäyttöiset. Teknisiä hienouksiakin on, mutta lukijat huomaavat ne vain niin, että sivusto toimii näppärästi. Yhteistyökumppanimme Alma Media rakensi sivut, jotka toimivat kuin applikaatio, eli kännykällä voi pyyhkiä näyttöä myös sivusuunnassa. Sivusto on suunniteltu erityisesti kännykkänäyttöä ajatellen, sillä jo yli puolet digilukijoista seuraa uutisia kännykällä. Kaikessa toteutuksessa on käytetty maalaisjärkeä ja ajateltu ensisijaisesti lukijoita, siksi esimerkiksi diginäköislehdet ovat esillä ensimmäisenä. Kun mediat lähtivät muutama vuosi sitten ryminällä uudistamaan verkkosivujaan ja rummuttamaan uutisiaan somessa, siinä sivussa syntyi klikkijournalismi. Lukijoita piti tavoitella lisää kaikin keinoin, niinpä otsikoissa ei ollutkaan enää uutisia, vaan niissä luki: Katso kuvat ja 10 asiaa, jotka teit väärin. Sitten tulivat ylilyöntiotsikot, kärjistyksen kärjistykset. Vakka-Suomen Sanomat ei ala harrastaa klikkijournalismia. Meille tärkeämpää on rakentaa luottamuksellista suhdetta lukijoihimme, niin että otsikolle löytyy kate jutusta. Sisällöllisesti paikallislehti on kuin lähikauppa. Tarjoamme kaikki perustuotteet –  alueen uutiset, urheilua ja kulttuuria sekä mielipidekirjoituksia, mutta mitään shokkia tai superyllätystä emme lukijoillemme järjestä. Sen saavat tehdä ne tiedotusvälineet, jotka kilpailevat kaikin keinoin verkkosivujen kävijämääristä. Uskomme, että lukijat kaipaavat sittenkin oikeita uutisia lähiseudultaan ja todellisia tarinoita ihmisistä. Uudistuneet verkkosivumme mahdollistavat kuitenkin myös uudenlaista tarjontaa. Jatkossa lukijat pääsevät katsomaan sivuillamme myös jonkin verran videoita ja some-upotuksia. Lähikaupan tavoin kuuntelemme herkällä korvalla asiakkaitamme eli tilaajiamme ja ilmoittajia. 24/7-uutisointia emme valitettavasti voi tällä porukalla kuitenkaan luvata. Se on isompien mediatalojen sarkaa. Ei lähikauppakaan sentään ihan aina auki ole.