Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kivijalkakaupan uusi kausi

Asiantuntijat ovat ennustelleet, että suurten kauppakeskusten aika alkaa olla ohi. Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Pekka Mattila arvioi, että Suomessa on edessä kauppakeskusten kuihtuminen samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa, jossa joka neljännen kauppakeskuksen arvioidaan sulkeutuvan lähivuosina. Myös Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell totesi kesällä, että Helsingin Triplan ja Redin kaltaisia isoja liikekeskuksia tuskin enää Suomeen rakennetaan lisää. Syyskuussa avatun kauppakeskus Redin startti on ollutkin nihkeä. Kauppakeskuksella on ollut kuukausitasolla noin 600 000 kävijää, kun tavoitteena on puhuttu noin miljoonasta kävijästä kuukaudessa. Redin johtaja Pia Svensk totesi, että kauppakeskus yskii aina ennen kuin käynnistyy kunnolla (HS 20.11.). Silti suurille kauppakeskuksille huonoa kohtaloa ennustelevat saattavat olla oikeassa. Kaupan alalla on turbulenssia. Verkkokaupan kasvava suosio ja ekologisten arvojen voimistuminen nakertavat kauppakeskusten menestystä. Shoppailu ja ajanvietto kauppakeskuksessa eivät olekaan enää trendikkäitä vapaa-ajan harrastuksia. Kuluttajat myös helposti kyllästyvät, kun kauppakeskuksissa on samoja ketjuliikkeitä. Pienet, uniikit liikkeet eivät kauppakeskuksiin sijoitu, koska niiden ympäripyöreät aukioloajat ovat pienyrittäjille mahdottomia. 40 vuotta vaatetusalalla yrittäjänä toiminut Markku Suominen arvioi, että myös isot multibrand-liikkeet ajautuvat vaikeuksiin, mutta pienet kivijalkakaupat pärjäävät (V-SS 20.11.). Suominen voi olla hyvinkin oikeassa, sillä kuluttajat etsivät verkkokaupoista erityisesti edullisia tuotteita. Osa kuluttajista maksaa kuitenkin mielellään hiukan enemmän saadakseen asiantuntevaa palvelua. Kivijalkakaupoilla saattaa siis hyvinkin olla alkamassa uusi kukoistuskausi. Viime kädessä kaikki on kiinni meistä kuluttajista. Me päätämme, valuuko raha- ja työvoimavirta muualle vai jäävätkö ne omaan kuntaan. Jos jokainen kuntalainen päättäisi hankkia edes osan jouluostoksista oman paikkakunnan liikkeistä, ratkaisu vahvistaisi kunnan elinvoimaa. Kivijalkaliikkeet tuovat kuntaan kodikkuutta ja persoonallisuutta, mikä taas vahvistaa myös paikkakunnan matkailullista vetovoimaa. Ostopäätöksillä on suuri merkitys.