Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kestävyysliikunta harjoittaa sydäntä

– Sydänyhdistyksen toiminta-ajatus on se, että voisimme elää täysipainoista elämää vaikka olisimme sydämeltä sairaita. Ja jos vielä pystyisimme auttamaan siinä, ettei sydämeen tulisikaan mitään ongelmia, olisi se paras saavutus, totesi Mynämäen Seudun Sydänyhdistyksen 40-vuotisjuhlan ja syyskokouksen keskiviikkona avannut puheenjohtaja Antti Kaitanen . Kaitanen muistutti niin sydämen kuin aivojenkin olevan elimiä, joita pitää vähän rasittaa, jotta ne pysyvät toimintakunnossa. Sydänyhdistys järjestää monenlaisia sydänterveyttä edistäviä tapahtumia kuten keskustelutilaisuuksia, teatteri- ja luontoretkiä sekä liikuntatapahtumia. Teatteriretkelle on saatu parhaimmillaan tilata yli 50 hengen bussi. – Tällainen yhdessäolo ystävien kesken on mitä parhainta sydänterveyttä edistävää toimintaa, Kaitanen painotti. Vertaisryhmä kokoontuu kirjaston takkatilassa aina kuukauden ensimmäinen tiistai, ja eri alojen asiantuntijoita käy siellä luennoimassa. Yhdistyksen hallitukseen kuuluvat Kaitasen lisäksi varapuheenjohtaja Pirjo Kulmala , sihteeri Jaana Laaksonen ja jäsenet Tiina Laaksonen , Marja Koskinen , Sari Jalava , Eija-Riitta Eura , Kristel Nurmi , Pirjo Viili ja Jorma Eeva . 40-vuotisjuhlassa oli paikalla kaksi yhdistyksen perustajajäsentä, Sirkka Krappala ja Pertti Ruotsalainen , joille ojennettiin ruusu. Keskiviikon tilaisuudessa sydänyhdistyksen väki sai tietoa liikunnasta ja hyvästä ikääntymisestä, josta oli luennoimassa fysioterapeutti Mariitta Vaara . Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella tutkijana toimiva Vaara pisti yleisön myös liikkumaan, ja muistutti että tuolilla istuessaankin voi jumpata. Tärkeää on muistaa myös välillä korjata ryhti suoraksi, niin tuolilla istuessa kuin kävellessäkin. – Rinta rottingille, sen verran kuin pystyy. Älkää kävelkö kuin etsisitte sitä markkaa maasta, vaan saa olla leuhkan näköinen, Vaara kehotti. Kestävyysliikunta, eli saman asian kuten kävelyn tekeminen pitkäkestoisesti, harjoittaa sydäntä parhaiten. Lääkärien liikuntasuosituksen mukaan sitä pitäisi harrastaa vähintään 2,5 tuntia viikossa. – Jonakin päivänä voi tehdä kolmen vartin lenkin, joskus puolen tunnin. Mutta sen 2,5 tunnin kestävyysliikunnan lisäksi pitäisi tehdä myös jotakin, joka vahvistaa lihaksia. Vaara muistutti, että kroppa ei tiedä, miten sitä liikutetaan, eli ei tarvitse lähteä kuntosalille vaan hyötyliikunta kuten haravointi, käy yhtä hyvin. – Jos on kova puuhailija, pitää hyötyliikunnassakin muistaa aluksi verryttely ja lopuksi venyttely. Eikä saa tehdä urakkatöitä. Pitää kellosta katsoa jo etukäteen aika ja myös lopettaa työ kesken.   Matkan pituudella tai vauhdilla ei ole väliä, kunhan on liikkeellä ja saa veren kiertämään. – Vähänkin on parempi kuin ei mitään, Mariitta Vaara muistutti. Välillä saa hengästyäkin. – Hyvä mittari on sellainen, että lenkillä pystyy puuskuttamatta puhumaan kaverille. Palautuskin pitää muistaa, sillä lepo liikunnan jälkeen on yhtä tärkeää kuin itse liikunta.