Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Jimi taiteilee laivoja hamahelmistä

10-vuotias mynämäkeläinen Jimi Huukkala otti yhteyttä Vakan toimitukseen, ja kertoi kiinnostuksestaan laivoihin. Innostus on johtanut muun muassa siihen, että Jimi on tehnyt kolme laivaa hamahelmistä. – Ajattelin, että lukijoita voisi kiinnostaa, mitä kaikkea voi esimerkiksi taiteilla hamahelmistä, kun tykkää jostain tosi kovin, hän kertoo. Jimi esittelee toimittajalle kolmea hamahelmilaivaa: ensimmäisenä tekemänsä Mariellan, sitten Gabriellan ja uusimpana Viking Gracen. Suurimpaan laivaan meni helmiäkin jo melkoisesti, kaikkiaan noin 2000. Mitään mallipiirrosta Jimillä ei ole ollut, vaan hän on katsonut laivan valokuvaa ja ryhtynyt sitten asettelemaan helmiä levylle. Laiva laivalta työt ovat kehittyneet, sillä Gracessa on jo monenlaisia yksityiskohtiakin kuten bulbi. Toimittajahan ei tiennyt mikä se on, joten koulussa luokkansa laiva-asiantuntijanakin toimiva Jimi selventää, että kyseessä on laivan keulassa oleva paksunnos, joka halkoo vettä ja pienentää veden vastusta. Oikeassa Gracessa on myös roottoripurje, joka vähentää laivan polttoaineen tarvetta. Hamahelmilaivassa sitä ei ole. – En tehnyt sitä tähän, koska se oli mielestäni ruma. Nyt syksyllä laivalla käydessämme näin sen pyörimässä ja se olikin hieno. Jimi myöntää Gracen olleen sen verran suuritöinen, että motivaatio helmillä taiteiluun meinasi välillä loppua. Uponneetkin laivat kiinnostavat, ja kun motivaatiota taas löytyy, seuraavaksi hän suunnittelee tekevänsä Estonian tai Titanicin.   Kiinnostus laivoihin syttyi, kun Jimi oli perheensä kanssa ensimmäistä kertaa laivalla, viisivuotiaana Viking Gracella. Se on edelleen lempilaiva, mutta muillakin laivoilla on äidin, isän ja siskon kanssa käyty, ja kiinnostus on iän myötä vain lisääntynyt. Äiti Lea kertookin, että nykyisin laivareissuilla toki nautitaan hyvästä ruuasta, shoppailusta ja merimaisemista, mutta seikkaillaan tutkien laivaa tarkemminkin kaikkia koloja ja nurkkia myöden. Viime vuonna Jimi oli äitinsä kanssa Tukholmassa Gracen kannella katsomassa, kun sitä tankataan. – Sitten siihen tuli henkilökunnan tyyppi, joka sanoi että pitää mennä kauemmas kaasujen takia. Kysyttiin, että pääsisikö komentosillalle. Se ei ollut mahdollista, mutta hän esitteli sitten meille sellaisen potilashuoneen. Ei sinnekään kovin moni pääse, kertoo Jimi, ja lisää, että olisi sairaan siistiä joskus päästä komentosillalle.   Tulevaisuuden ammattitoiveena Jimillä on merikapteeni, ja hän on jo hiukan tutkinutkin, millaisia opintoja siihen peruskoulun jälkeen tarvitaan. Ja hän tietää ettei varsinaiseksi merikapteeniksi pääse suoraan koulusta vaan arvo ansaitaan kokemuksen kautta laivalla. Laivatietoutta löytyy pääasiassa netistä, mutta onpa Jimi leikannut talteen ja teipannut huoneensa seinälle myös Vakan viime perjantain Viikon henkilö -haastattelun. Vaikka Jimiä kiinnostaa pääasiassa matkustaja-alukset, myös öljytankkeri Stena Arctican päällikön haastattelussa oli monta asiaa, jotka hän on yliviivaustussilla merkinnyt tärkeäksi.