Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Some ei olekaan uutisväline

Pari vuotta sitten näytti siltä, että perinteisen median aika on ohi. Kun paloauton ääni kuului, ihmiset katsoivat sosiaalisesta mediasta, että kenen talo siellä oikein palaa. Nopeasti ”uutisen” perässä oli kommenttiketju, jossa kerrottiin, ketkä talossa asuvat, montako lasta perheessä on ja ehtikö koira ulos palavasta talosta. Sosiaalisessa mediassa ”uutiset” levisivät nopeasti –  nopeammin kuin perinteisessä mediassa, jossa toimittaja ensin soitteli ja tarkisteli tietoja ennen kuin julkaisi uutisen. Tälläkin viikolla kävi näin. Nousiaisten Facebook-ryhmässä oli ensimmäisenä tieto siitä, miten mies oli lyönyt toista kirveellä. Somessa seurataan myös perinteistä mediaa, mutta useimmat tyytyvät lukemaan somesta vain otsikoita. Mikään asia ei ole kuitenkaan niin yksinkertainen, että sen voisi kertoa muutamalla sanalla. Niinpä ihmiset arvailevat loput ja tietäähän sen, miten siinä käy. Onneksi nyt on havahduttu ymmärtämään, mikä merkitys ammattimaisesti tuotetulla medialla on. Se vaati muutaman some-kohun, valeuutiset sekä presidentinvaalit Yhdysvalloissa. Kuten Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg toteaa, ihmiset ovat joutuneet pohtimaan, mihin voi luottaa, kun verkossa leviää myös harhaanjohtavia ja valheellisia sisältöjä vailla vastuunkantajia. Toimittajatkin tekevät virheitä, siitä ei ole kyse. Mutta perinteinen media pyrkii välittämään oikeaa tietoa. Tiedotusväline menettää nopeasti uskottavuutensa, jos virheitä ei oikaista tai toimittajat tietoisesti välittävät väärää tietoa. Toimittajia sitoo myös ammattietiikka. Tuoreen mielipidekyselyn mukaan 96 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä sitä, että Suomessa säilyy vahva ja monipuolinen, suomalaisia sisältöjä tuottava mediatarjonta. Osuus on noussut yhdeksän prosenttiyksikköä kahden vuoden takaisesta mittauksesta. Kotimaisen median arvostus on ennätyslukemissa. IROResearch Oy:n tekemässä kyselyssä 86 prosenttia vastaajista kertoo arvostavansa kotimaisten mediayritysten tuottamia sisältöjä paljon tai erittäin paljon. Mielenkiintoisin on tulos, että eniten kotimaisen median arvostus on lisääntynyt ikäryhmässä 18– 24-vuotiaat. Mediakriittisyydessä nuoret ovatkin usein vanhempiaan fiksumpia. He ovat aikuistuneet valeuutisten maailmassa.