Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Se toinen vuodenaika

Mitä Uudenkaupungin syksyyn kuuluu? Ovatko kadut jo hiljentyneet ja rantaravintolat siirtäneet terassikalusteet talvisäilöön? Näin kyseli yksi turkulainen sähköpostiviestissään Vakka-Suomen Sanomien toimitukselta. Se kuvasi hyvin sitä mielikuvaa, joka näkyi myös Uudenkaupungin matkailukyselyn vastauksissa. Yksi kyselyyn vastanneista oli todennut Uudestakaupungista, että ”talvisin kylä on kuollu kuin hirvi kehätiellä”. Toteamus ei ollut mitenkään mairitteleva. Valtaosa matkailijoista pitää saaristokuntia –  Naantalia, Uuttakaupunkia, Kustavia ja Taivassaloa–  vain kesäpaikkoina. Uudenkaupungin matkailusihteeri Irmeli Laaksonen totesi matkailutoimijoiden kokoontumisessa, että Uudenkaupungin teatteri vetää ulkopuolista väkeä myös talvella, mutta muissa tapahtumissa käy vain paikallisia. Sen huomasi esimerkiksi viime viikolla Hehku-karnevaalissa, joka sateesta huolimatta sai väkeä liikkeelle –  tosin vain paikallisia asukkaita. Matkailusesongin pidentäminen vaatii valtavasti työtä ja markkinointiponnistuksia, se on nähty muun muassa Naantalissa, jossa matkailu alkaa olla ympärivuotista. Eivät turistit Naantaliin noin vain ole löytäneet, vaan tulos perustuu kaupungin oman matkailustrategian toteuttamiseen sekä myös Naantalin kylpylän ja Muumimaailman vahvaan markkinointiin. Matkailutoimijoiden kokoontumisessa Sonja Stenman Demokatu-hankkeesta totesi, että matkailun kannalta on vain kaksi vuodenaikaa: sesonki ja se toinen vuodenaika. Esimerkiksi Kanadan Edmonton tekee tätä toista vuodenaikaa varten oman matkailuesitteen. Myös saaristokuntien kannattaa tuotteistaa tämä toinen vuodenaika. Kuten Stenman sanoi, pienetkin voitot sesongin ulkopuolella tuovat merkittävän lisäarvon. Kustavin tällä viikolla alkava Mörk Ö -tapahtuma on tästä erinomainen esimerkki. Toisen vuodenajan matkailulle olisi varmasti myös kysyntää. Euroopan Unioni on Sinisen kasvun strategiassaan esittänyt meri- ja rannikkomatkailun yhtenä tärkeimmistä aloista, jossa nähdään mahdollisuuksia alueellisen talouskasvun kannalta. Turun yliopisto ja Satakuntaliitto tekivät viime kesänä luontomatkailukyselyn. Sen mukaan matkailijat arvostavat rauhaa, hiljaisuutta, siistiä ympäristöä ja toimivia palveluita. Nehän tällä alueella ovat jo valmiina.