Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Pilvilinna, meri ja autotehdas vetävät turisteja U:kiin

Uuteenkaupunkiin tulee matkailijoita eniten Turusta, Helsingistä ja Naantalista. 51 prosenttia kävijöistä lähtee päivän tai parin retkelle puolisonsa tai perheensä kanssa, mutta ryhmämatkojen suosio on selvästi lisääntynyt. Uusikaupunki teki kesällä matkailijakyselyn, johon saatiin mukaan 541 vastaajaa. Vastaajista 31 prosenttia kertoi tulleensa tilausajobussilla eli ryhmän mukana. Henkilöautolla tuli 44 prosenttia ja veneellä 11 prosenttia. Vastaajista yli 65-vuotiaita oli 37 prosenttia. Matkailusihteeri Irmeli Laaksonen sanoo, että tämä kuvastaa hyvin matkailun trendiä. – Eläkeläiset tekevät paljon ryhmämatkoja ja niin sanotuista sokkomatkoista on tullut hyvin suosittuja.   Käyntikohteista suosituin oli Taidetalo Pilvilinna (114 vastaajaa). Turisteja houkuttelee myös Uudenkaupungin merellisyys sekä hyvä vierasvenesatama. Automuseossa käydään, mutta vielä enemmän matkailijoita kiinnostaisivat tutustumiset itse autotehtaalle. – Meiltä kysytään todella paljon autotehdaskierroksia. Olen ollut yhteydessä autotehtaaseen ja sieltä on luvattu vastausta tänä syksynä, mutta vielä mitään ei ole kuulunut, Laaksonen kertoo. Hän toivoo, että myönteinen vastaus saataisiin, sillä se houkuttelisi taatusti turisteja lisää Uuteenkaupunkiin. Uuteenkaupunkiin tulleet matkailijat ovat käyneet myös teatterissa, museoissa, näyttelyissä, ravintoloissa, kaupoissa sekä myös kirjastossa ja Leijonapuistossa. Kesän Demokatu sai matkailijoilta paljon hyvää palautetta. Vastaajilta tuli sellaista viestiä, että jatkakaa keskustan elävöittämistä. Sateenvarjokatos, riippukeinut, rantatuolit ja Hahmopelto oli huomattu ja niistä kertyi paljon kiitosta.   Matkailukyselyyn vastanneiden käsitys oli, että Uusikaupunki on vahvasti kesämatkailukaupunki. Yksi vastaajista oli todennut, että ”talvisin kylä on kuollu kuin hirvi kehätiellä”. – Uudenkaupungin teatteriin tullaan myös talvella, mutta muuten näyttää siltä, että käymme kaupungin talvitapahtumissa enemmänkin keskenämme, Laaksonen totesi matkailutoimijoiden kokoontumisessa, jossa hän esitteli kyselyn tuloksia. Sonja Stenman Demokatu-hankkeesta kertoi, miten esimerkiksi kanadalaiskaupunki Edmonton on tehnyt oman esitteen talvimatkailijoille. – Meidän pitäisi ajatella, että on kaksi vuodenaikaa, kesäsesonki ja sesongin ulkopuolinen aika. Sesongin ulkopuolella pienetkin voitot tuovat merkittävän lisäarvon, hän totesi. Keskustan kehittämishankkeessa lähdetäänkin seuraavaksi pohtimaan tätä toista vuodenaikaa –  miten sitä voitaisiin elävöittää.     Lisää putiikkeja tyhjiin tiloihin Alko takaisin keskustaan Uimaranta keskustaan Enemmän tapahtumia ja torille elämää iltaisin Ohjelmaa myös juhannuksena Talviturismia Kalastusmatkailua Tehdaskierroksia autotehtaalle