Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Teiden talvihoitoon kohennusta ja lisärahaa – Vakan alueella hoitoluokka nousee useilla tieosuuksilla

Teiden talvihoitoluokkien muutokset tuovat ajokeleihin kohennusta koko Suomessa noin 11 000 kilometrin tieosuuksilla. Tämä merkitsee ensi vuonna 15 miljoonan euron lisärahaa talvikunnossapitoon. Panostukset kohdistuvat etenkin vilkasliikenteisille teille niin, että priorisoinnissa painottuvat kokonaisliikennemäärien lisäksi raskaan liikenteen ja elinkeinoelämän tarpeet. – Talvihoito on koettu niin huonotasoiseksi, että tilanteeseen on pakko reagoida. Samalla perustienpidosta joudutaan tinkimään eikä alueellisia investointeja pystytä toteuttamaan. Rahaa tarvittaisiin kipeästi myös teiden päällystämiseen, sillä tilanne heikkenee koko ajan, Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Matti Vehviläinen huomauttaa. Viime talvi oli teiden hoidossa vaikeaa aikaa. Kritiikkiä tuli olosuhteista, laatuvaatimuksista, urakointitavoista ja valvonnasta. Tyytyväisyystutkimuksissa on ollut viime vuosina laskeva trendi. – Varsinais-Suomessa oli hiukan helpompaa kuin muualla, mutta mekin saimme osamme palautteesta. Tyytyväisyys on vähentynyt. Varsinais-Suomessa ylimmän hoitoluokan tiekilometrit nousevat runsaasta 300:sta lähes 800:aan. Myös alempien luokkien hoitotasoa parannetaan. – Etenkin vähäliikenteisillä teillä asiakastyytyväisyys on laskenut selvästi, vaikka laatuvaatimukset ovat pysyneet ennallaan. Alemmalla tieverkolla toimenpideaikoja lyhennetään, Ely-keskuksen kunnossapitopäällikkö Timo Laaksonen lupaa. Palautemäärästä kertoo se, että Varsinais-Suomessa tuli viime vuonna yli 10 000 soittoa teiden kunnosta. – Varsinaiset talvikelit tulevat myöhemmin ja kestävät lyhyemmän ajan kuin muualla, mutta jäätymis- ja sulamissyklit toistuvat aiempaa tiheämmin. Tilanne on hankala, kun sateita tulee alijäähtyneenä vetenä niin, että tiet jäätyvät heti. Laaksonen muistuttaa kuitenkin kuljettajien omasta vastuusta. – Talvihoidolla ei tavoitella kesäkelejä. Onnettomuusriskit ovat muuttuneet selvästi 30 vuoden aikana. Riski on suunnilleen yhtä iso sekä talvella että kesällä. Uusien linjausten mukaan pääteillä vähennetään hoitoluokkien määrää ja alemmalla tieverkolla toimenpiteitä kohdistetaan paremmin aamuliikenteeseen. – Tilanne on hankala, sillä keli voi muuttua muulloinkin kuin aamuisin. Kiireisintä on silloin, kun lumisade muuttuu vesisateeksi. Ennakkosuolaus toimii päätiestöllä hyvin ja alemmalla tieverkolla käytetään myös ennakkohiekoitusta. Lumisateen alle ei kuitenkaan kannata hiekoittaa, Vakan alueella tieurakoinnista vastaavan Destian työpäällikkö Mikko Kuusisto sanoo. Talvihoidon kannalta vaikeita kelejä on etenkin silloin, kun sade huuhtoo suolan tai hiekan ja vesi jäätyy tielle, runsaan lumisateen aikana laatutaso alittuu uudelleen hoitolenkin aikana ja sateiden vuoksi pehmenneelle soratielle satanutta ei voi kunnolla aurata. Talvihoitoa hankaloittaa myös se, että märät tienpinnat ja nastarenkaiden käyttö reikiinnyttävät ja kuluttavat päällysteitä. Fakta Talvihoitoluokat muuttuvat muun muassa seuraavilla tieosuuksilla: Uudestakaupungista Lokalahden kautta Y-tietä Vehmaalle ja edelleen Kustavintietä Mietoisiin. Lokalahdelta Taivassaloon. Kalannista Lahden kylän suuntaan. Mynämäestä Pyheelle, Mynämäestä Mietoisten ja Askaisten kautta Merimaskuun ja Velkualle, Mynämäestä Tarvaisiin. Nousiaisista Lemuun ja Ruskon suuntaan. Valtatie 8:lla etelästä Mynämäkeen saakka.