Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Turun raitiotiehanke ei saa tukea Naantalista

Naantalin kaupunginhallitus toteaa lausunnossaan, että runkobussilinjasto palvelee parhaiten koko kaupunkiseudun kehitystä ja joukkoliikenteen käyttäjiä tasavertaisimmin. Naantalissa pelätään, että jos raitiotie rakennetaan Turusta Raisioon, Naantalin joukkoliikenneyhteydet jopa heikentyvät. – Naantalin kaupungille olennaisinta on matka-aikojen lyhentäminen Naantalin ja Turun keskustan välillä. Raitiotie tai superbussi lakkauttaisivat nykyisen vaihdottoman linjojen 6 ja 7 yhteyden Turkuun. Vaikka raitiotiehen tai superbussiin perustuvien järjestelmien ajoaika omalla reitillään olisi nykyistä lyhyempi, matka-aika pysyisi samana tai jopa pitenisi nykyisestä Naantalin ja Turun välillä vaihdollisesta yhteydestä johtuen, lausunnossa todetaan. Naantalissa raitiotien rakentamista pidetään myös kalliina: – Raitiotien yleissuunnitelmaselvityksen mukaan raitiotieväylän rakentamisen kustannusarvio on 17,1–21,2 miljoonaa euroa kilometriä kohden. Raision keskustasta Naantaliin on noin kahdeksan kilometrin matka, josta saadaan raitiotien rakentamisen kustannuksiksi noin 150 miljoonaa euroa, Naantalin kaupunginhallitus toteaa lausunnossaan. Naantali muistuttaa, että superbussiväylän rakentamiskustannusarvio on noin 7,2–8,5 miljoonaa euroa kilometriä kohden eli sen hinta olisi noin 60 miljoonaa euroa Raision ja Naantalin välillä. Naantalissa toivotaan selvitystä, millä edellytyksillä superbussit voivat liikennöidä Naantaliin saakka nykyistä Raisiontietä ja Aurinkotietä pitkin.