Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Tunneoppitunteja kouluihin

Varoitus, tämä kirjoitus sisältää rumia sanoja. Jos sanat tuntuvat irvokkailta, on helppo kuvitella, miltä opettajista tuntuu, kun he kuulevat tällaista puhetta työssään. Yksi opettaja kertoi esimerkin siitä, miten nuoret heille puhuvat (AL12.10.) Opettaja oli muistuttanut kännykkäänsä räplännyttä oppilasta koulun säännöistä. Oppilas oli nostanut katseensa kännykästä, katsonut silmiin ja sanonut: ”Vittuako se sun persettä kutittaa”. Kasvatustieteen professori Juha T. Hakala totesi, että aina on ollut huonosti käyttäytyviä nuoria. Ongelma onkin se, että kun tällaisia nuoria oli 1990-luvulla 25 oppilaan luokassa muutama, nyt heitä saattaa olla vastaavan kokoisessa koululuokassa kymmenen tai enemmän (US 29.10.). Hakalan mukaan kyse on nuorista, joista on jo lapsena kasvanut pikkutyranneja. Tähän taas syyllisiä ovat vanhemmat, jotka yrittävät olla lapsilleen kavereita. Siksi nuori luulee voivansa määräillä myös opettajia. Opettajat kohtaavat monia muitakin tunneongelmia koululuokassa. Kouluhyvinvoinnin asiantuntijaksi erikoistuva opettaja Henna Latvala kertoi (V-SS 1.11.), että jo ekaluokkalainen on voinut kokea useita pettymyksiä ja menetyksiä. Lapsella voi olla ajatus, ettei kukaan välitä hänestä, vaikka se ei olisi edes totta. Koulumaailmassa tunteet ovat läsnä joka päivä. Tästä syystä tunnetaitojen harjoittelu kouluissa on tarpeellista. Sitä korostetaan myös uudessa opetussuunnitelmassa. Lokalahden ja Kalannin koulut ovat saaneet Opetushallitukselta 60 000 euron rahoituksen Sydäntarina-hankkeeseen. Koulun kaikilla luokilla pidetään Sydän-tunteja, eli tunneoppitunteja. Oppilaat opettelevat tunteiden tunnistamista ja käsittelyä, esimerkiksi vihanhallintaa. Hankkeen vetäjä voi ottaa oppilaita myös yksilölliseen valmennukseen. Pakettiin kuuluu myös opettajien koulutusta, jossa mietitään keinoja oppilaiden aitoon kohtaamiseen ja tunteidenkäsittelyä tukevan toimintakulttuuriin luomiseen. Sydäntarina-hanke on juuri sitä, mitä kouluissa kaivataan. Tunnetaidot ovat lapsen tulevaisuuden kannalta jopa tärkeämpiä kuin koulun antama opetus. Myös opettajilta vaaditaan aivan erityisiä tunnetaitoja. Mitähän opettaja vastasi kännykkäänsä räpläävän nuoren irvokkaaseen kommenttiin? Sen opettaja jätti kirjoituksessaan kertomatta.