Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kalannin ja Lokalahden kouluissa tunneoppitunteja

– Musta on pelottavaa kävellä yksin pimeässä bussipysäkille. – Mua pelottaa, kun menen kotiin ja olen siellä yksin. – Mä pelkäsin, kun meidän koiranpentu juoksi tielle, eikä me saatu sitä kiinni. Näin lapset kuvailevat pelkojaan Kalannin 1A-luokan Sydän-tunnilla, kun kouluhyvinvoinnin asiantuntijaksi erikoistuva opettaja Henna Latvala pyytää heitä kertomaan, mikä pelottaa. Synttärit, lahjat, kaverit ja joulu ovat tyypillisiä vastauksia, kun puhutaan ilosta. Kiukkua koetaan, kun isoveli kiusaa, äiti ei pelaa, vaan katsoo telkkaria, sisko nappaa oman kännykän tai kaveri ei pääse leikkimään. Surua aiheuttaa, kun isä räyhää, isoveli kiusaa tai pikkuveli ärsyttää.   Kalannin ja Lokalahden kouluissa järjestetään tänä lukuvuonna itsetuntemusta vahvistavia Sydän-tunteja, joilla oppilaat opettelevat muun muassa tunteiden tunnistamista ja käsittelyä. Latvala on mukana Turun yliopiston järjestämässä opettajien erikoistumiskoulutuksessa. Hän piti koeluonteisesti osana opintojaan viime lukuvuonna ensimmäiset Sydän-tunnit Lokalahden koulussa. Oppilaat olivat sitä mieltä, että myös vanhempien ja toisissa kouluissa olevien kavereiden olisi hyvä kuulla Sydäntarina. – Sen seurauksena aloimme suunnitella Sydäntarina-hanketta Lokalahden koulussa. Kalannin ja Lokalahden kouluille haettiin sitten yhdessä Opetushallitukselta rahoitusta hankkeeseen, Latvala kertoo. Uudenkaupungin kaksi koulua ovat edelläkävijöinä toteuttamassa Sydäntarina-hanketta, joka vahvistaa uuden opetussuunnitelman toteuttamista sekä yhteisöllisen oppilashuollon kehittämistä. Hankkeen tavoitteena on edistää kouluhyvinvointia. Sydäntarina-hanketta toteutetaan kolmella tasolla. Latvala järjestää opettajille koulutuksia, joissa työyhteisötasolla mietitään keinoja, entistä vahvemmin, aidon kohtaamisen ja tunteidenkäsittelyä tukevan toimintakulttuurin rakentamiseksi. Sydän-oppitunteja hän pitää Kalannin koulussa 1. –9.-luokkien oppilaille ja Lokalahden koulussa 1.-6. -luokkalaisille. – Lisäksi on yksilötaso, eli järjestän yksittäisille oppilaille valmennusta tunteidenkäsittelyssä tai esimerkiksi itsetunnon vahvistamiseksi. Oppilaista noin 10 prosenttia tarvitsee tämäntyyppistä ohjausta. Yksilöohjaukseen oppilaat valitaan luokanopettajien oppilastuntemuksen tai oppilaan oman toiveen pohjalta.     Tärkeää on lasten kuuleminen. Esimerkiksi Sydän-tunneilla lapset käsittelevät tunteita omien kokemustensa kautta ja pääsevät samalla kertomaan asioita, jotka painavat mieltä. – Hyvin pienikin ihminen on voinut kohdata jo useita pettymyksiä ja menetyksiä. Kun pelot tai murheet painavat mieltä, keskittyminen on vaikeaa ja se heijastuu oppimiseen. Tai toisten kanssa on vaikea tulla toimeen ja lapsi jää helposti yksinäiseksi. – On uskomatonta, miten jo ekaluokkalaisella voi olla sellainen ajatus, ettei kukaan hänestä välitä, vaikka se ei ole totta. Kun ajatusmaailmaa työstetään, se vie lasta eteenpäin, Latvala sanoo. Hankkeen tavoitteena on edistää oppilaiden hyvinvointia ja oppimista. Hankkeen aikana opettajat saavat uusia työkaluja, jolla voi ratkaisukeskeisesti lisätä kouluhyvinvointia.   Uusikaupunki sai Opetushallitukselta 60 000 euron rahoituksen Sydäntarina-hankkeeseen. Hankkeen pilotissa ovat mukana Lokalahden ja Kalannin koulut.