Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kunta tapasi Roukkulin yrittäjiä: Kasitien risteys ja Kivistöntien nopeudet keskustelussa

Roukkulin teollisuusalueen liikenneturvallisuuden parantaminen niin Kasitien risteyksessä kuin alueen sisällä nousi tärkeimpänä asiana esille, kun Mynämäen kunnan elinvoimapäällikkö Juha Liukkonen ja tekninen johtaja Vesa-Matti Eura kutsuivat teollisuusalueella toimivat yrittäjät ja tontin omistajat keskustelemaan alueen nykytilanteesta ja tulevaisuudennäkymistä. Keskiviikkona pidetty yrittäjäiltapäivä oli ensimmäinen laatuaan, mutta niitä on tarkoitus jatkaa niin Roukkulissa kuin kunnan muillakin teollisuusalueilla. – Hienoa että olette tällaisen järjestäneet, ja mielellään jatkossakin tulen, totesi yrittäjä Juha Käkönen .   Yrittäjät saivat tilaisuudessa tuoretta tietoa siitä, mitä kunnalla on suunnitelmissa ja saivat kertoa myös omia toiveitaan. Kunnassa ollaan parhaillaan laatimassa Roukkulin teollisuusalueen kaavalaajennusta. Alunperin kaavoitussopimus tehtiin kolmen maanomistajan kanssa niin, että nykyinen alue laajenisi länsipuolen tonttien takaa noin 300 metriä, ja uuden alueen keskelle tulisi uusi tie ja molemmin puolin uusia tontteja. – Yhden maanomistajan vetäydyttyä keskiosa jää kaavoittamatta, ja neuvottelut myös toisen maanomistajan kanssa ovat paikallaan. Yhden maanomistajan kanssa tehdään maakauppaa, jolloin päästäisiin toteuttamaan aluetta ampumaradan suunnalta, kertoi Vesa-Matti Eura tämänhetkisestä tilanteesta. Sen osalta on tarkoitus saada kaava vahvistettua ensi vuoden alussa. Uudelle alueelle ei Euran mukaan tehdä tonttijakoa, vaan kaavoitetaan kortteleita, joista jaetaan tontteja sen mukaan mitä tarvitaan. – Nykyisten tonttirajojen on huomattu häiritsevän, koska yrityksillä on erilaisia tarpeita. Meihin ovat ottaneet yhteyttä yritykset, jotka hakevat paljon pinta-alaa. Kaupungissahan se maksaa eikä siellä edes ole sellaisia alueita. Juha Liukkosen mukaan viime aikoina on käyty neuvotteluja jopa 4 hehtaarin tontista.   Kasitielle rakenteilla olevat ohituskaistat vaikuttavat myös Roukkulin liikenteeseen, ja siitä syystä kunta on ollut yhteydessä Varsinais-Suomen Ely-keskukseen. – Kun keskikaistahanke valmistuu, liikenneturvallisuus Roukkulin liittymässä huononee, koska ihmiset kokevat osuuden lähes moottoritieksi ihan kunnan rajalle saakka, ja sen jälkeen välittömästi on tämmöinen kanavoimaton risteys, jossa vielä on raskasta liikennettä, ja siinä vielä se erikoistilanne että Laitilaan päin mennessä on ylämäkeä. Täysperävaunu on aika kauan risteyksessä ennen kuin pääsee pois alta, Eura totesi. Kunta onkin kutsunut Ely-keskuksen edustajan tutustumaan tilanteeseen. – Kanavointia Kasitielle nyt yritämme saada, se auttaisi edes vähän. Kunnan puolesta mahdollista on Euran mukaan tehdä Kivistöntien liittymään tasaisempi osuus, jossa rekka voi odottaa ja pääsee myös talvella liikkeelle. Nyt liittymässä on ylämäkeä.   Alueen katuvalaistus uusitaan tämän ja ensi vuoden aikana. Yrittäjät toivoivat, että valot olisivat päällä myös yöllä. – Uusi tekniikka mahdollistaa sen, että ledin tehoa voidaan pudottaa yöaikaan 20 prosenttiin mutta se valoteho pysyy silti 50 prosentissa, jolloin ihminen näkee vielä hyvin esimerkiksi värit, Eura kertoi. Kivistöntien ylinopeuksia on tarkoitus suitsia, mutta ei töyssyillä, joita yrittäjätkään eivät alueelle halua. Suunnitelmissa onkin tehdä Roukkulintien risteyksen lähelle shikaani eli hidastemutka. – Tehdään sisäkurviin ennen mutkaa korokekivillä kavennus. Tien minimileveys on silti noin 5,5 metriä, jossa mahtuu hyvin ajamaan vastaan. Hidasterakenteen piirros on työn alla ja suunnitelma tulee nähtäville. Yrittäjät kyselivät myös, onko mahdollista saada kävelytietä Kivistöntien varteen. Sitä ei Euran mukaan ole tulossa, mutta tavoitteena on parantaa Kivistönmäen asuntoalueen sisällä olevia väyliä ja lisätä myös opastusta, jotta kevyt liikenne kulkisi ensisijaisesti niiden kautta. Yrittäjät kritisoivat teiden talvikunnossapitoa huonoksi. Euran mukaan perusongelma Mynämäessä on se, ettei urakoihin ole hoitoluokituksia. – On vain aikarajat muttei senttirajoja. Kaduille pitääkin määritellä kiireellisyys- ja hoitotasoluokat.   Roukkulin alueen puuston siistimistä ovat tehneet sekä kunta ja yrittäjät omilla alueillaan, ja keskustelussa todettiin vielä joitakin ongelma-alueita, joissa työtä on syytä jatkaa. – Kaikki yhdessä ja erikseen vaikuttaa siihen, että alue on sellaisessa kunnossa, että se markkinoi aluetta ja kuntaa, Juha Liukkonen muistutti.