Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kevyenliikenteen väylä kirvoitti keskustelua Mynämäessä

Mynämäen Seudun Pienkiiinteistöyhdistys toivoo muutosta Mynämäen ja Mietoisten kirkonkylien väliin rakennettavan kevyenliikenteen väylän toisen vaiheen toteutukseen. Yhdistys järjesti aiheesta yleisölle avoimen keskustelutilaisuuden Mynämäen vanhalla Yhteiskoululla viime torstaina. Keskustelutilaisuudessa käsiteltiin Asemantien varteen Kurinantien risteyksestä Mynämäen keskustan suuntaan rakennettavan pyörätien kohtalosta. Aiheesta keskustelua alustanut Osmo Kivivuori näkee, että säästötoimet menevät turvallisuuden edelle, jos nykyinen suunnitelma kevyenliikenteen väylän rakentamisesta Asemantien itäpuolelle toteutetaan. Nykyinen tiesuunnitelma on laadittu teknisen lautakunnan tammikuussa 2018 tekemän päätöksen mukaisesti. Itäpuolelle rakentamista on perusteltu osittain kustannussyistä. Asemantien länsipuolella kulkevasta Mynäjoesta aiheutuvien haastavien pohjaolosuhteiden vuoksi kevyenliikenteen väylän kustannukset olisivat kolminkertaiset itäpuoleen verrattuna. Asia käy ilmi Ramboll Finland Oy:n tekemästä kustannusvertailusta, joka valmistui maaliskuussa. Kustannusvertailussa todettiin, että Asemantien ja Kurinantien liittymän läheisyydessä maa on jatkuvassa liikkeessä ja siirtymä jokeen päin on noin 3–4 senttiä vuodessa. Se aiheuttaisi sortumavaaran, jos kevyenliikenteen väylä rakennetaan joen puolelle. Korkeammat kustannukset johtuisivat pohjanvahvistamistoimenpiteistä, joita vaadittaisiin länsipuolelle rakennettaessa. Kivivuori kannattaa vaihtoehtoa, jonka takana ovat myös useat alueen yhdistykset. Mynämäen-Mietoisten luonnonsuojeluyhdistyksen, Wirmo-seuran, Mietoisten kirkonseudun kyläyhdistyksen ja Mietoisten koulun vanhempainyhdistyksen vuoden 2009 esityksen mukaan kevyenliikenteen väylä voitaisiin rakentaa Asemantien länsipuolelle. Koska sekä Asemanseudun ja keskustan välillä jo oleva väylä ja hankkeen ensimmäisessä osassa suunniteltu väylä Kurinantieltä Tavastilaan kulkevat maantien länsipuolella, tulee väylien yhtymäkohtiin maantien ylityksiä. Ajoradan ylitykset heikentävät kevyenliikenteen väylällä kulkevien turvallisuutta. – Alueen monet yhdistykset ovat toivoneet, että kevyenliikenteen väylä kulkisi nykyisen ajoradan joenpuoleisella reunalla ja tietä levitettäisiin itäpuolelle, jolloin raskas liikenne siirtyisi kauemmas joesta. Näin kevyenliikenteen turvallisuus lisääntyisi ja sortumavaara vähenisi, Kivivuori sanoo.