Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: U:gin keskustalle piristysruiske

Mikä tekee kaupungista viihtyisän? Tätä mietittiin monesta eri näkökulmasta Onnellisuuden kaava -seminaarissa Uudessakaupungissa viime torstaina. Uusikaupunki etsii kysymykseen vastausta arkkitehtuuripoliittisessa ohjelmassaan. Osana ohjelman laatimista myös yleisö halutaan saada mukaan miettimään, minkälaisessa kaupungissa on hyvä asua. Kaupunkisuunnittelija Leo Kosonen innosti miettimään, voisiko Uudenkaupungin keskustasta rakentaa vielä enemmän jalankulkukaupungin. Ajatus tuntui hiukan hassulta, sillä Uudenkaupungin keskustahan on jo kuin kävelijän unelma. Joka paikkaan on lyhyt matka: kauppoihin, museoon, kirjastoon, gallerioihin, ravintoloihin ja Kaupunginlahden rantaan. Silti Uudessakaupungissa on tapana, että auto pitää saada kaupan eteen. Kun kaupungissa 1990-luvun alkupuolella keskusteltiin Alisenkadun muuttamisesta osittain kävelykaduksi, yrittäjät olivat vastahankaan. He pelkäsivät, että asiakkaat kaikkoavat, kun auto pitää jättää korttelin tai parin päähän. Kosonen vakuutti, että aivan samaa on pelätty muissa kaupungeissa –  tosin turhaan. Esimerkiksi Kuopiossa autot on painettu maan alle. Nyt kuopiolaiset ajavat keskustaan kävelemään. Myös Turussa käytiin kova kina kävelykadusta. Lopulta Yliopistonkadun pätkästä tehtiin kävelykatu. Nyt Turkuun halutaan lisää kävelyalueita keskustaan. Kosonen korosti, että kun autot katoavat katukuvasta, tunnelma keskustassa muuttuu. Kävely muuttuu verkkaisemmaksi, liikkeisiin poiketaan päähänpistosta ja keskustaan jäädään viettämään aikaa tuttujen kanssa. Kun autoja ei tarvitse varoa, keskustasta muodostuu kodikas ulko-olohuone. Tulevaisuudentutkija Ilkka Halava muistutti Suomen sääolosuhteista. Hän kaipasi kuntiin myös katettuja sisätoreja, joissa voisi istuskella huonommallakin säällä. Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén on jo tilannut konsultilta selvityksen, miten esimerkiksi Alisenkadun viihtyisyyttä voisi lisätä. Yhtenä vaihtoehtona on rakentaa siitä vihdoin kävelykatu, ehkä jopa kattaa se. Kävelykatu laajentaisi torin autovapaata vyöhykettä. Katetulla kävelykadulla voisi järjestää monenlaisia tapahtumia, kattaa vaikka illallispöydät ”taivaan” alle. Suojaisa kävelyalue houkuttelisi keskustaan ja lisäisi myös keskustan liikkeiden vetovoimaa.