Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

U:kiin suunnitellaan paikallisliikennettä

Uudenkaupungin Vanhusneuvosto on ollut huolestunut ikäihmisten pääsystä eri keskusta-alueen osista päivittäin hoitamaan kauppa- ym. asioitaan. Monellakaan eläkeläisellä ei ole autoa käytettävissään. Taksin saanti on työlästä ja usealle myös kallista. Vanhusneuvosto on pyytänyt tällaisen palvelun saamista Uuteenkaupunkiin. Kaupunginhallituksen edustajana neuvostossa, olen viennyt asiaa eteenpäin yhteistyössä suunnitteluinsinööri Helena Lindströmin kanssa. Syysmarkkinoilla kysyttiin kaupunkilaisilta karttapiirroksen avulla tällaisen palvelun tarpeellisuudesta. Suunnitelma sai varauksettoman kannatuksen. Reitti ja aikataulu on suunniteltu alustavasti siten, että se kattaa Santtion, uimahallin, Janhuan, Pietolan, linja-autoaseman, Sorvakon, terveyskeskuksen/ V-S sairaalan, (rautatieaseman henkilöliikenteen mahdollisesti toteutuessa), Hakametsän, hautausmaan, Ketunkallion, Itäpoijun, Tokmannin, S-marketin, Sakunkulman, Alisenkadun ja linja-autoaseman sekä sieltä takaisin samaa reittiä Santtioon. Reitti on noin 23 km pitkä ja kestänee 60– 75 minuuttia. Reitistä ja pysäkeistä tarkemmin tietoa annetaan suunnittelun myötä. Reitti on suunniteltu ajettavaksi maanantaista perjantaihin kello 8–16 aikavälillä useita kertoja päivässä.Tarkka aikataulu määräytyy tulevan ajoyrittäjän suunnitelman mukaan. Matkustaja voi vuorovälillä mukavasti hoitaa omia asioitaan eri pisteissä. Liikennöinti tapahtunee 16-paikkaisella autolla. Matkasta perittänee pienehkö maksu, ehkäpä kaksi euroa. Liikennejärjestely on syntynyt eläkeläisten tarpeista ja pääosin tarkoitettu heille. Palvelua voivat ja saavat käyttää kaikki kaupunkilaiset. Olen saannut moitteita tämän suunnitelman esittelystä, en ymmärrä miksi. En ole myöskään sanonut, etteivät liitosalueet tarvitse paikallisliikennettä. Mainittakoon tässä yhteydessä, että TLO liikennöi Kalannista päivittäin 15 eri reittiä, Pyhämaalta 12 eri reittiä ja kaksi reittiä Pinipajussa päivittäin. Kustannus on 1 882 euroa/päivä. Turun suuntaan maksetaan tukea noin 10 000 euroa/vuosi. Ely –keskus tukee myös liikennettä Turun suuntaan. Lisäksi subventoidaan työmatka- ja seutulippuliikennettä noin 1 800 euroa/vuosi. Laitilan liikennettä ostetaan 2 700 eurolla vuodesa ja Rauman suuntaa noin 185 000 euroa/vuosi. Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelu rahoittaa joukkoliikennettä 404 000 euroa vuonna 2018. Lisäksi koulukuljetukset takseilla ja lipuilla maksavat 546 000 euroa/vuosi. Kustannuksesta vastaa opetustoimi. Eiköhän Uudenkaupungin keskustakin ansaitse oman joukkoliikenteensä. Keskusta-alueen paikallisliikenne toteutettaisiin ensin kokeiluna. Heikki Wala U:gin kaupunginhallituksen puheenjohtaja (pro uki)