Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Sujuvaa liikennettä

Liikennevastuualueen johtoryhmässä tehtiin päätös 2018, että Kustavintie ( Raisio – Y- tien risteys) nopeusrajoituksiin ei ole syytä tehdä muutoksia. Tämä tieto helpotti erityisesti työmatkalaisten arkea, jotka matkaavat aamuin illoin Kustavintietä. Tärkeää on tien käyttäjien ja kuntien kuuleminen. Aikanaan suunniteltiin Pyheelle suojatietä, ja tämän seurauksena risteysalueelle olisi tullut 50 km/h nopeusrajoitus. Vehmassalon kunnat vastustivat hanketta. Perustelu oli se, että jos yhteen paikkaan tulee 50km/h rajoitus, niin kohta rajoituksia on muuallakin. Tämänhetkisen päätöksen mukaan risteykseen tulee varoitusvaloin varustettu suojatie, ja nopeusrajoitus säilyy 60 km/h. Hanke odottaa nyt vain toteuttamista. Liikenneturvallisuustarkastus ja nopeusrajoitusselvitys on tehty Kustavintielle. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja, että nopeusrajoitusten alentamisesta keskustelu jatkuu lähitulevaisuudessa. Käyttäjien pitää olla vahvasti mukana keskusteluissa. Valikoimaan pitää ottaa myös nopeusrajoitusten nosto. Kunnat ja käyttäjät ovat mm. esittäneet, että Taivassalon 60 km/h rajoitusta lyhennetään huomattavasti. Tämä on suunnitelmassa osittain huomioitu. Vehmaan Rautilaan on toivottu Vilun risteykseen lyhyempää 60 km/h rajoitusta.Liikenneturvallisuustarkastuksessa nopeusrajoitusta on pidennetty Taivassalon suuntaan. Nykyinen nopeusrajoitus on ajoilta, kun Vehmassalmen silta oli vanha, ja tanssipaikan liikenne kulki Kustavintieltä. Eniten keskustelua on käyty Mietoisten nopeusrajoituksesta. Kustavintiellä on melkein kahden kilometrin matkalla 60 km/h nopeusrajoitus, vaikka olosuhteet eivät näin alhaista nopeutta edellyttäisi. Viimeisessä Kustavintien kunnostukses sa Mietoisiin tehtiin alikulku ja kaistoitus risteyksiin laitettiin kuntoon. Esimerkiksi 8- tiellä Ihodessa heikommissa olosuhteissa nopeusrajoitus on 80 km/h. Mietoisissa Askaisten risteyksessä voisi olla 60 km/h nopeusrajoitus. Uudessa ilmastoselvityksessä on vahvasti otettu kantaa juna- ja linja-auto-liikenteen puolesta. Totuus Vakka-Suomen julkisesta liikenteestä on se, että verottaja on ainoa, joka saa onnistumaan matkavähennyksissä julkisen liikenteen sujuvuuden. Henkilöautoliikennettä on jatkossakin,olkoon auton käyttövoima sitten mikä tahansa. Työpaikat ja palvelut ovat Vakka-Suomessa ja Turun seudulla niin hajalla, että nopein ja käytännöllisin ratkaisu on tulevaisuudessakin oma auto. Mika Munkki Vehmaa