Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Silakan mätiä maistatetaan Finnairin bisnesmatkustajille

Jos silakka on aliarvostettua, niin silakan mäti sitä vasta onkin. – Se on harmi, sillä silakan mäti on todella hyvää, vaikka jäävihän minä sitä olen sanomaan, Länsi-Rannikon Kala Oy:n myyntipäällikkö Mikhail Samoilov naurahtaa. – Tosin ei se ole vain minun mielipiteeni. Kun olimme Brysselissä tarjoilemassa silakanmätileipiä, saimme palautetta lähes tuhannelta maistelijalta. Länsi-Rannikon Kala on osallistunut Brysselin kalamessuille kolmena vuotena: 2016, 2017 ja tänä vuonna.   Taivassalon kalasatamassa uskotaan silakan mätiin vientituotteena, sillä sitä se on ollut aiemminkin. Taivassalosta on viety takavuosina silakan mätiä Japaniin. Sitten sen vienti jostain syystä tyrehtyi. Nyt Länsi-Rannikon Kala aikoo tehdä mädistä uudestaan vientituotteen ja tavoitteena on laajemminkin kansainväliset markkinat. Yhtiön toimitusjohtaja Aarne Paesalu otti yhteyttä Taivassalon kunnanjohtaja Vesa Rantalaan keväällä ja yhdessä he lähtivät miettimään, miten silakan mädin saisi esimerkiksi Finnairin bisnesmatkustajien menuun. – Kun asiaa selviteltiin, saimme kuulla, että Finnairin bisnesluokan menut on suunniteltu kahdeksi vuodeksi eteenpäin, Rantala kertoo. Sitten löytyi toinen reitti. Fazer catering järjestää ruokailuja Helsingin lentoasemalla Finnairin bisnesloungessa. Siellä käy päivittäin satoja kansainvälisiä liikematkailijoita. – Saimme tehtyä sopimuksen, että pääsemme maistattamaan silakan mätiä Schengen-alueen loungeen, Rantala sanoo. Ensi viikolla, 17. ja 18.10., Länsi-Rannikon Kala Oy ja Taivassalon kunta tarjoilevat loungessa silakanmätileipiä. Isännät ovat varautuneet noin 3000 annokseen. – Toiveena tietenkin on, että silakan mäti herättäisi kansainvälistä kiinnostusta, Paesalu toteaa. Länsi-Rannikon Kala Oy:lla on myös muita suunnitelmia silakan mädin suhteen. Mäti halutaan teollisuuden käyttöön. Paesalu kertoo, että he ovat kartoittaneet elintarvikejalostajia, joilla olisi halua yhteistyöhön. – Pyrimme siihen, että silakan mätiä voitaisiin tarjoilla kuluttajille esimerkiksi mätitahnana. Toistaiseksi Länsi-Rannikon Kala toimittaa tällä hetkellä tukkujen kautta muutamaan kauppaan silakan pakastettua mätiä.   Yhtiön toiminta on muutenkin hyvin vientipainotteista, sillä vain neljä prosenttia kaikesta kalasta jää Suomeen. – Suurin vientikohteemme tällä hetkellä on Valko-Venäjä. Viemme elintarvikekalaa myös Baltian maihin, Ukrainaan ja Moldovaan. Rehukalaa toimitamme muun muassa Tanskaan ja Australiaan, Samoilov kertoo. Uusin vientikohde on Bangladesh, johon Taivassalosta lähti rahtialus 24.9. – Emme ole vielä saaneet palautetta kuormasta, kun se ei ole ehtinyt vielä perille, Samoilov toteaa. Myös Kiinan markkinoille yhtiö haluaisi, mutta prosessi Kiinan viranomaisten kanssa on pitkä ja haastava. Länsi-Rannikon Kala Oy toimittaa kotimaahan kalat tuoreena, ulkomaille pakasteena. Periaatteessa yhtiö toimittaa kaikkia Itämeren kaloja, pääasiassa silakkaa, kilohailia, siikaa, norssia, ahventa, kuhaa ja haukea. Kuhaa, ahventa, haukea ja silakkaa yhtiö toimittaa myös fileinä. – Taivassalossa on Suomen paras rysäalue, Paesalu kehuu. Toimialalla on vain yksi haaste. Kalastajat ikääntyvät, eikä nuoria kalastajan ammatti näytä oikein houkuttelevan. – Uskon siitä huolimatta, että alalla on hyvät näkymät. Kuluttajat haluavat syödä kalaa. Esimerkiksi silakan syönti Suomessa on lisääntynyt, Paesalu toteaa tyytyväisenä.     Länsi-Rannikon Kala Oy on vienyt silakan mätiä Japaniin toimitusjohtaja Anssi Päivärinnan aikaan, vielä 2000-luvun alussa.