Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kasitiestä nelikaistainen

Elinkeinoelämä perää valtatie 8:n nelikaistaistamista Turku –  Pori -välillä. Varsinais-Suomen liitto, Satakuntaliitto, Turun, Laitilan, Uudenkaupungin, Rauman, Eurajoen ja Porin kaupungit, alueen satamat sekä kauppakamarit ovat teettäneet selvityksen, jossa on kartoitettu elinkeinoelämän tarpeita ja näkemyksiä alueen liikenneinfrastruktuurista. Selvitys julkaistiin viime viikolla ja sen yhteenvetona oli, että Kasitie pitäisi nelikaistaistaa Turku –  Rauma –  Pori välillä vuoteen 2030 mennessä. Perusteluja vaatimukselle on paljonkin. Valtatie 8 on logistiikan ja henkilöliikenteen valtasuoni etelä-pohjoissuunnassa. Satakunnan ja Varsinais-Suomen maakuntiin sijoittuu paljon kasvavaa ja kehittyvää teollisuutta. Selvityksessä muistutetaan lisäksi, että päästövähennystavoitteiden vuoksi maantiestön pitää palvella uusia energiatehokkaita liikennemuotoja kuten rekkojen letka-ajoa ja ylipitkien ns. HCT-rekkojen käyttöä. Maantieliikenne pitäisi yhdistää saumattomasti myös muihin liikennemuotoihin, kuten lento- ja raideliikenteeseen ja esimerkiksi Turun tunnin junaan. Tätä selvityksessä olisi voinut korostaa enemmänkin ja samalla edistää myös henkilöjunaliikenteen käynnistämistä samalla akselilla. Nyt selvityksestä jää lievä jälkimaku, että auto- ja raideliikenne ikään kuin kilpailevat keskenään valtion satsauksista. Niin ei saisi olla, vaan koko alueen liikenneinfraa pitäisi suunnitella kokonaisuutena. Alueelle tarvitaan sekä raideliikennettä että sujuvaa tieliikennettä. Kasitien nelikaistaistamisen hinta on kova, 600– 700 miljoonaa euroa, mutta elinkeinoelämän kannalta tien kehittäminen on välttämättömyys. Turun ja Porin välillä on Kasitien tuntumassa noin 155 000 työpaikkaa. Suomen tavaraviennin arvosta lähes 30 prosenttia tuotetaan valtatie 8:n varrella ja noin 40 prosenttia viennistä lähtee länsirannikon satamien kautta maailmalle. Kun Ruotsissa testataan jo maailman ensimmäistä sähköistettyä tieosuutta E16:lla Sandvikeniin, Kasitiellä körötellään jonossa päiväsaikaan vain 65 km/h:n keskinopeudella. Yksi liikennöitsijä toteaa selvityksessä, että Kasitiellä päästään lähelle ammattiliikenteelle toivottuja nopeuksia vain öiseen aikaan. Logistiikan kannalta tilanne on siis kohtuuton.