Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Raideyhteys Uuteenkaupunkiin

VR:n monopolia ei tule purkaa eikä valtionyhtiötä saa pilkkoa tai alistaa sellaiselle kilpailulle, joka tuhoaisi sen aseman yhteiskunnassa. Rataliikenteen avaamisesta markkinoille ei juuri löydy maailmalta onnistuneita esimerkkejä. Sen sijaan VR:n alueellista palvelutehtävää tulee vahvistaa. Se vaatii myös rohkeita investointeja rataverkostoon, joiden suhteen Suomi on jäljessä montaa muuta maata. Uudenkaupungin radan sähköistys on jo saanut rahoituksen. Nyt raideyhteys kamppailee tasavahvasti muiden alueiden kanssa tullakseen valituksi yhdeksi pilottihankkeeksi henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi. Silloin 1.1.1993 loppunut liikenne palaisi kiskoille ennakoitua aikaisemmin eli jo joulukuusta 2019 alkaen tai vuoden 2020 mittaan. Lounaisrannikon kytkemistä Turun raiteisiin puoltaa sieltä Vakka-Suomeen suuntautuva ainakin 800 turkulaisen työmatka maan suurimmalle tehtaalle eli autotehtaalle. Muutoinkin Uusikaupunki on noin 150 prosentin työpaikkaomavaraisuudella eri suunnilta tulevien työmatkalaisten solmukohta, joka ei vielä ole osa kiskoverkkoa kuin teollisuuden osalta. Nopea jopa alle 45 minuutin yhteys puutalokaupungin ja maakuntakeskuksen välillä hyödyttäisi sekä Uuttakaupunkia että Turkua, joiden julkisen liikenteen tarjonta alueella paranisi näin huomattavasti. Sujuvin mahdollinen yhteys vaatisi tasoliittymien poistamista, joka vaatii samansuuruista investointia kuin radan sähköistys. Verkosto pitää suunnitella saumattomaksi bussiverkoston kanssa niin että paikallis- ja syöttöliikenne toimisi koko matkan osuudella. Kunhan tunnin juna Helsinkiin valmistuu tulevaisuudessa, silloin lounaisrannikolta matka pääkaupunkiin onnistuisi melkein kahteen tuntiin nykyisen lähes neljän tunnin sisään, kunhan aikatauluista rakennetaan yhteensopivia. Käytetään kiskojen voimaa toimivan alueellisen politiikan välineenä, joka rikkoo nykyiset keinotekoiset saavutettavuuden rajoitukset! Se on kaikkien etu, josta myös luonto kiittää! Sami Laaksonen (vas) Uudenkaupungin kaupunginhallituksen jäsen