Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Velkuan saaristolaiset suunnittelivat yhteysalusliikennettä

Varsinais-Suomen Ely-keskuksella on käytettävissään yhteensä 35 miljoonaa euroa Velkuan, Korppoon, Paraisten, Porvoon ja Utön yhteysalusreittien hoitoon. Reittiliikenteet kilpailutetaan, ja nykyisistä liikennöintisopimuksista umpeutuvat ensi vuoden lopussa Velkuan ja Utön reitit. – Tämä on World Café -menetelmä, eli aiempaan malliin verrattuna noudatamme nyt käyttäjäystävällisempää menettelyä. Kysymme hyvissä ajoissa ennen sopimuskauden loppua saariston asukkailta heidän toiveitaan yhteysalusliikenteen järjestämisestä, totesi Ely-keskuksen saaristoliikenteen asiantuntija Jari Nieminen Velkuan Teersalon Sinervon talolla pidetyssä tilaisuudessa. Velkuan tilaisuuteen osallistui vajaat 20 henkilöä, ja päällimmäinen asia, joka nousi yleisökeskustelussa esiin oli Salavaisten saaren iltavuoron takaisin saanti. Esimerkiksi Turussa töissä käyvät, joiden työpäivä päättyy kello 17 eivät ehdi viimeiseen alusvuoroon. – Tämä liittyy maitotilan toiminnan loppumiseen, jonka yhteydessä vuoroja muutettiin. Pyrimme korjaamaan tämän asian jo nykyisen sopimuskauden päättyessä. Vuonna 2015 alkaneen kauden kustannukset Velkuan reitillä olivat noin 4 miljoonaa euroa. Tulevalle sopimuskaudelle varattua tarkkaa summaa en kilpailullisista syistä voi sanoa, kertoo Niemelä. Tulevassa 5-vuotisessa sopimuksessa vaadittaneen yhteysalukselta 1A-luokan jäävahvistusta ja 50 hengen kuljetuskapasiteettia. Autojen suhteen ei puhuta lukumäärästä vaan hyötypinta-alasta. Sinervon talon keskustelussa tuotiin esiin, että yhteysaluksen pitäisi olla nykyistä leveämpi, jotta kaksi ajoneuvoa trailereineen mahtuisi kyytiin. – Kokonaan toinen kysymys on Pariisin ilmastosopimuksen päästötavoitteet, joiden hiili- ja rikkirajoja nykyisen Kivimon koneet eivät täytä. Kesäkuussa Ely-keskus järjesti nykyisille palvelutuottajille keskustelutilaisuuden yhteysalusliikenteen tulevista teknisistä ehdoista, muun muassa palvelutasosta ja päästövaatimuksista. Naantalin kaupungin puheenvuoron käyttänyt viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää muistutti, että kaupungilla ei ole asemakaavasuunnitelmia Velkuan osalle. Toimiva yhteysalusliikenne palvelisikin hänen mukaansa ennen muuta viljelijöitä, työmatkaliikennettä, matkailua sekä niin sanottujen kakkosasuntojen omistajia. Tilaisuudessa mukana ollut Naantalin saaristolautakunnan puheenjohtaja, Rymättylässä asuva Jari-Matti Hörkkö painotti saaristoalueiden merkitystä Naantalin kaupungille, joka merkitys on hänen mukaansa kasvamassa. – Emme kuitenkaan voi tarkastella asioita yksinomaan Rymättylän tai Velkuan näkökulmasta. Naantali on yksi kokonaisuus, ja näillä korteilla pelataan. Yhteysalusliikennettä Naantali joka tapauksessa kaipaa. Koko yhteysalusliikenteen kiteytti Jari Nieminen kysyessään Hakkenpään kesäisen pitoliikenteen osalta, että, mitä varten yhteysalukset ylipäätään ovat olemassa. Iniön linjan loputtamisesta on jo saatu säästöjä, tarvitaan kesäisin kaksi vuoroa Hakkenpäähän. Tilastoja Taivassalon Hakkenpään aamuvuoron käyttäjistä Niemisellä ollut, mutta keskustelutilaisuuden osallistujilla oli vankka käsitys Hakkenpään kesäliikenteestä: aamuvuoroa ei tarvita, koska se voisi syödä talven liikennöintiä. Jari Nieminen kuitenkin muistutti, että yhteysalusliikenteessä varoja vievät aluskalusto sekä miehistö. Yksi vuoro ei sinällään kustannuksia kovin paljon lisää.