Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Junalla töihin Turkuun ja U:kiin

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee paikallisjunakokeiluja 1– 3 rataosuudelle. Kokeilu voisi alkaa jopa joulukuussa 2019 tai viimeistään vuoden 2020 aikana. Yhtenä kokeilualueena voisi olla Turun ja Uudenkaupungin rataosuus. Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen ei ole mitenkään mahdotonta, kulkeehan radalla päivittäin tavaraliikennettä ja matkustajaliikennettäkin radalla on ollut. Vanhat juna-asemat ovat jo toisessa käytössä, mutta ei niitä nykyisin enää tarvitakaan. Paikallisjunaliikenne vaatii vain seisakkeen ja lippuautomaatin, jos sitäkään. Lipunhan voi ostaa vaikka kännykällä. Sen sijaan muita haasteita kokeilulle on. Turku –  Uusikaupunki -radan sähköistämistyöt osuisivat samaan aikaan kuin ministeriön pilottiliikenne. Varsinais-Suomen Liiton suunnittelujohtaja Heikki Saarennon mukaan (V-SS 27.9.) tämä saattaa aiheuttaa hankaluuksia. Yleisesti epäillään, etteivät autoihinsa tottuneet työmatkalaiset siirtyisivät junaan. Ja millä Turusta tulevat autotehtaan sankarit sitten siirtyisivät juna-asemalta tehdasalueelle? Juuri näitten kysymysten vuoksi Turku –  Uusikaupunki -rataosuus pitäisi saada mukaan kokeiluun. Pilotin aikana selviäisi, miten paikallisjunaliikenne kannattaisi järjestää, jotta se olisi mahdollisimman toimivaa. Henkilöjunaliikennettä suunnitellaan 2020-luvun ja sitä tulevien vuosikymmenien tarpeisiin. Kun työssäkäyntialueet laajenevat ja työllisyystilanteet vaihtelevat, tarvitaan joukkoliikennettä, joka edistää ihmisten liikkuvuutta. Tulevaisuudentutkijat arvioivat, etteivät kaikki tulevaisuudessa halua omistaa omaa autoa, eivätkä kaikki halua asua kaupungeissakaan. Henkilöjunaliikenne helpottaisi työntekijöiden liikkumista Turusta Mynämäkeen ja Uuteenkaupunkiin, ja tältä seudulta Turkuun. Kun joukkoliikenne toimii hyvin, ihmisten on helpompi elää juuri sellaista elämää kuin itse haluavat, työpaikan sijainnista riippumatta. Suomi voisi ottaa mallia Ruotsista, jossa joukkoliikenne toimii sujuvasti. Kun paikallisjuna pysähtyy seisakkeelle, bussilla tai tilataksilla pääsee heti jatkamaan matkaa. Niin joukkoliikenteen pitäisi toimia meilläkin. Suurin kynnyskysymys on raha, sillä ilman valtion tukea joukkoliikenteen laajentaminen tuskin onnistuu.