Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kustavintien liikenteestä

Näinhän se menee, tuo liikenteen sujuvoittaminen. Tienpitäjä on jälleen ajatuksensa lausunut julki (J. Klang). Tavaksi vaan maassamme on tullut tuossa sujuvoittamisessa, että jos tiessä on kuoppia ja kulumia niitä ei suinkaan ryhdytä korjaamaan, vaan alku- ja loppupäähän isketään kuopista varoittavat liikennemerkit koskemaan koko osuutta. Näin ongelma jää sille, joka tietä ajelee ja käyttää. Tämä sama ajatusmaailma ulottuu myös nopeuksiin ja sitä kautta onnettomuuksiin, joita aina valitettavasti myös tapahtuu kun jokin ajoneuvo liikkuu. Takavuosina istuin kerran pirssin kyytiin Helsingissä ja siellä oli juuri syntymässä päätös, jolla nopeuksia oltiin laskemassa 30 kilometriin tunnissa. Ainoa perustelu kuulemma oli tuo samainen onnettomuustilasto. Henkilövahinkojen määrä todistelujen mukaan vähenee, mutta vain vähenee. Taksikuski siinä ihmetteli, että mihin se raja asetellaan, koska samalla logiikalla nopeus pitäisi pudottaa nollaan, jotta saavutettaisiin todellista hyötyä. Tätä samaa voi kysyä J. Klangilta, että miksi siis tyytyä vain alentamaan onnettomuustilastoa Kustavintiellä, miksi ei nollaan? Ihmetyksen sopii heittää myös Kustavintien varren kunnille ja niiden päättäville elimille, koska koko liikenteen sujuvoittaminen on jälleen jäämässä pelkäksi merkkihommaksi. Kuinka kauan hyväksytään tällainen toiminta? Liikennemäärät ovat joka vuosi kasvussa ja kunnat markkinoivat alueitaan uusille asukkaille siinä toivossa, että suurista keskuksista tulisi muuttoliikettä maakuntiin. Mutta silti hyväksytään se, että pääväylää ei hoideta sille kuuluvaan kuntoon. Reuna-alueet ovat olemattomat, alikulkutunnelit kevyelle liikenteelle puuttuvat, liittymät ovat hevosaikakaudelta. Meteli on ollut vaatimusten suhteen olematonta. Maakunnassa tällaiset hankkeet eivät etene, koska niissä sananvaltaa käyttävät suuret keskukset ja ne tietenkin pyrkivät pitämään kiinni asukkaistaan viimeiseen asti. Nyt on se hetki, jolloin liikennemerkeillä pelleily saa loppua. Esa Runola