Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Digitalkkarista apua arkiasiointiin

Jätin ennen vappua 27 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen, jossa esitämme digipalvelupisteen perustamista Naantalin kirjastoon. Aloitteen mukaan lukusaliin tulisi eräänlainen ”digitalkkari”, joka vastaisi ihmisten kysymyksiin ja neuvoisi laitteiden ja palveluiden käytössä. Tehtävä voitaisiin hoitaa esimerkiksi kesätyöntekijöiden, pitkäaikaistyöttömien ja vapaaehtoistyöntekijöiden yhteisvoimilla. Kaupungilla on vastuu pitää asukkaat mukana kehityksessä tulotasosta ja lähtövalmiuksista riippumatta. Naantali on osallisena ikäihmisten sähköisessä palvelualustassa, mutta palvelut eivät tavoita suurta osaa varttuneemmasta väestä, koska heillä ei ole riittävää varmuutta hoitaa asioita itsenäisesti.  Erityisesti ikäihmiset ovat kokeneet tarvitsevansa apua tietokoneen ja älypuhelimen käytössä, ja digitaalisissa asiointitavoissa, kuten reseptien ja muiden asiakirjojen uusimisessa ja laskujen maksussa. Kun varmuus palveluiden käytössä paranee, voi omien laitteiden hankintaa tukea myös naantalilaisiin yrityksiin suunnatulla palvelusetelillä, jota valtuustossa on aiemmin esitetty ja joka mielestäni sopii parhaiten osaksi seniorikorttia. Seniorikorttiin olisi perusteltua sisällyttää reilu alennus uinnin ja muun ennaltaehkäisevän liikunnan harrastamiselle nörtteilyn vastapainoksi. Kaupungin ikärakenne tulee nähdä mahdollisuutena parantaa palvelutasoa kustannustehokkaasti. Mallia digipalvelupisteen toteutukselle voi hakea Turusta, jossa sitä on harjoitettu kokeiluluonteisesti Runosmäen ja keskustan terveysasemilla. Paikkana kirjasto on perusteltu, koska laitteet ovat valmiina ja siellä on ahkeria lukijoita ja käyttäjiä. Kirjastot ovatkin muuttumassa palvelutoreiksi, joiden tavoitteena on helpottaa asukkaiden arkiasiointia, vahvistaa omatoimisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Vilhelm Junnila Naantalin kaupunginvaltuutettu (ps)