Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Henkilöliikennekokeilu Turku – Uki -radalla voisi alkaa jo 2020

Turku –  Uusikaupunki -junaradan sähköistämisen pitäisi olla valmis 2021. Tähän asti on ajateltu, että henkilöjunaliikenne voitaisiin käynnistää joskus sen jälkeen. Nyt tilanne on toinen. Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee paikallisjunakokeilua. Jos pilotti päätettäisiin käynnistää tällä rataosuudella, matkustajajunaliikenne voisi käynnistyä jopa joulukuussa 2019 tai viimeistään 2020.   Liikenne- ja viestintäministeriö on lähestynyt maakunnan keskeisiä julkisia tahoja pilottihankkeesta. Kunnilta on pyydetty vastauksia kokeiluun liittyen 10.10. mennessä ja maakuntahallitus käsittelee asiaa kokouksessaan 22.10. – Tässä vaiheessa mitataan lähinnä kuntien tahtotilaa, olisivatko kunnat valmiita sitoutumaan kokeiluun, suunnittelujohtaja Heikki Saarento Varsinais-Suomen liitosta kertoo. Kunnille viestitetään, että myös niiden pitäisi osallistua esimerkiksi kustannuksiin. – Euromääristä ei voida puhua vielä mitään, kun ei ole vielä edes tiedossa, tulisiko valtiolta tähän jotakin lisärahaa maakunnalle. Se porkkana tarvittaisiin, Saarento arvioi.   Pilotista kilpailee monta muutakin rataosuutta. Turku –  Uusikaupunki-radalla kokeilun aloittaminen olisi sähköistämisen kannalta haastavaa. Kunnissa on kuitenkin jo toivetta, että nimenomaan tämä rataosuus pääsisi mukaan kokeiluun. – Tämä on Uudellekaupungille tärkeä asia. Tällä työmatkaliikenteen määrällä olisi perusteltua, että olisimme mukana pilotissa, Uudenkaupungin elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen sanoo. Hän korostaa, ettei kunnille edes taloudellinen osallistuminen ole mikään kynnyskysymys. – Uusikaupunki käyttää tälläkin hetkellä 450 000 euroa vuodessa joukkoliikenteeseen. Heinosen mukaan se on kuitenkin päivänselvää, että taloudellisesti kannattavaa paikallisjunaliikenne ei ole –  ei Vakka-Suomessa, eikä muissa seutukunnissa. – Mutta kyse onkin siitä, mihin liikennemuotoon satsataan. Paikallisjunaliikenne on perusteltua ilmastopoliittisista syistä ja saavutettavuuden lisäämiseksi. Kaikki työmatkaliikenteen edistäminen on eduksi. Hän huomauttaa, ettei Uusikaupunki tavoittele tässä vain työvoimaa Turun seudulta, vaan myös päinvastoin. – Vakka-Suomesta olisi helppo käydä töissä Turussa. Uudestakaupungista pääsisi junalla kätevästi esimerkiksi Kupittaalle, joka on jo nyt merkittävä työpaikka-alue ja se kasvaa edelleen.   Myös maakuntavaltuuston puheenjohtaja, Mynämäen kunnanhallituksen puheenjohtaja Pekka Myllymäki näkee henkilöjunaliikenteen merkittävänä mahdollisuutena. – Ellei tätä viedä eteenpäin, maakunnan ihmisille on tarjolla vain oma auto. – Paikallisjunaliikenne ja kumipyöräliikenne pitää saada toimiviksi jo ennen kuin Tunnin juna -yhteyden töitä edes aloitetaan. Kun Tunnin juna sitten alkaa kulkea Turusta Helsinkiin, täällä olisi jo valmiina syöttöliikenne, hän visioi. Myllymäki uskoo, että myös Turussa ymmärretään paikallisjunaliikenteen tärkeys. – Etenkin nyt kun Turkuun suunnitellaan Elämyskeskusta. Niin iso areena tarvitsee kävijöitä myös maakunnasta. Paikallisjunaliikenne toisi Myllymäen mielestä erinomaisia matkailun edistämismahdollisuuksia myös Turun seudulla ja Vakka-Suomessa. – Turun tiivistyvästä kaupunkirakenteesta ihmiset voisivat lähteä viikonloppuna Mynälahdelle tai Isoonkariin virkistäytymään. Suunnittelujohtaja Heikki Saarento sanoo, ettei paikallisjunaliikenne kilpaile esimerkiksi Turun ratikka- tai superbussiratkaisun kanssa. – Paikallisjunaliikenne täydentäisi liikenneverkkoa. Kaikista näistä on hyötyä myös Turun Tunnin juna -hankkeelle.