Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Mynäjoen puiselle riippusillalle käyttörajoitus

Mynämäessä asetetaan käyttörajoitus kevyenliikenteen riippusillalle, joka ylittää Mynäjoen Valtolantieltä Silotielle ja Tiuvantielle. Sillan tarkastuksessa tuli ilmi useita turvallisuuspuutteita. Mynämäen tekninen lautakunta käsitteli Ramboll Finland Oy:ltä tilattua tarkastusraporttia keskiviikon kokouksessaan, ja päätti asentaa sillalle käyttörajoitustaulut. Tarkastuksen perusteella sillalla saa olla kerrallaan maksimissaan viisi henkilöä ja turvaväli henkilöiden välillä tulee olla kymmenen metriä. Lautakunta päätti myös, että sillan kuntoa tarkkaillaan kahden kuukauden välein, ja investointimääräraha sillan uusimiseksi esitetään kunnan vuoden 2019 investointiohjelmaan. – Tahtotila on, että silta halutaan pitää. Nyt teetetään rajoituskyltit ja pistetään korjaussuunnittelu käyntiin, niin saadaan kunnollinen kustannusarvio, kertoo Mynämäen tekninen johtaja Vesa-Matti Eura. Raportin mukaan silta tulisi uusia seuraavan vuoden sisällä. Siinä on arvioitu, että sillan uusimisen nykyistä vastaavan tyyppisenä maksaa noin 120 000 euroa. Terveyskeskuksen takana sijaitseva silta on suositulla ulkoiluväylällä ja toimii kevyelle liikenteelle myös oikoreittinä Asemanseudulta keskustaan.     35-metrisen sillan hyötyleveys on 1,45 metriä. Tarkastuksessa sillan yleiskunto luokiteltiin huonoksi tai erittäin huonoksi. Alusrakenteissa sillan ankkureita ei voitu tutkia, koska ne ovat maa-ainesten peitossa, ja tarkastuksen mukaan niiden kunto on riski sillan kantavuuskapasiteetille. Maatuissa havaittiin merkittäviä yksittäisiä rapautuma-alueita. Päällysrakenteina sillassa ovat puiset pylonit, jäykistyspalkit ja kansi. Pidätinköysi, riippuköysi ja -tangot ovat teräsvaijereita. Pylonien holkeissa on ruostevaurioita ja köydet sekä vaijerilukot ovat merkittävästi ruostuneet. Vaijereiden päät ovat myös rispaantuneet. Riipputangot ja -köydet hankaavat paikoin sillan kaiteiden rakenteita. Vakavaksi vaurioksi luokiteltiin se, että riipputangoista osa on luistanut. Kansilankutus on merkittävästi lahovaurioinen ja naulauksia on irronnut. Tarkastuksessa todettiin myös, että sillan kaiteissa on myös lahovaurioita ja niiden kiinnitykset ovat paikoin löystyneet. Kaiteet eivät myöskään vastaa mitoitukseltaan nykyisiä ohjeita.   Mynämäen tekninen toimi on kartoittamassa myös muita kunnan vastuulla olevia siltoja. – Käydään läpi Laajoen ja Mynäjoen kaikki sillat, jotta saadaan selvitettyä, mitkä niistä ovat kunnan vastuulla, Eura kertoo. Kunnan vastuulla ovat esimerkiksi Mäenkylän vanha silta Mynämäen keskustassa, Aseman kevyen liikenteen silta Asmandian vieressä, Tavastilantien silta sekä Pyheen puinen museosilta. – Tehdään lista ja otetaan sillat tarkkailuun. Ensimmäisenä tarkastellaan painorajoituksia. Esimerkiksi Mäenkylän vanhalla sillalla on tällä hetkellä kuorma-autoilla ajokielto mutta ei painorajoitusta.