Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Epätietoisuutta kauppakelvottomien maataloustuotteiden kohtalosta

Mitä tapahtuu vihanneksille ja juureksille, jotka eivät ole kurantteja eli kelvollisia, eivätkä kelpaa vähittäiskaupan tiskille. Tästä asiasta kiertelee lukijoiden keskuudessa monenlaisia kertomuksia ja huhuja. Minkälaisia kriteerejä kauppakelpoisille vihanneksille ja juureksille asetetaan, Vihannes-Laitila Oy:n toimitusjohtaja Tero Nousiainen? – Vihannes-Laitilan käyttämät laatuspesifikaatiot perustuvat UNECE-standardeihin ja asiakkaiden laatuvaatimuksiin. (UNECE:n eli Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission pilaantumisalttiiden tuotteiden laatuvaatimukset esimerkiksi sipulin kohdalla sisältävät määräyksiä muun muassa tuotteen ulkonäöstä, kuivuudesta, tuholaisista, hajusta ja mausta sekä luokittelusta ja koosta) Kuka lopulta ratkaisee onko tuote kauppakelpoinen eli kurantti vai ei? Voiko näistä asioista syntyä tulkintaerimielisyyksiä? – Ostaja ja myyjä voivat olla erimielisiä kauppakelpoisuudesta, sillä laadun tulkinta ei ole aina helppoa. Joskus tuote pitää halkaista vian löytämiseksi. Kaupassa myydään eniten I luokan vihanneksia. Yleisesti kaupalla on kuitenkin laajin kokemus kuluttajalle kelpaavasta laadusta ja tuoretuotteiden säilyvyydestä. Tuotteesta maksavalla asiakkaalla on oikeus esittää näkemyksensä näistä. Mitä tapahtuu epäkurantille tuote-erälle? Kuinka usein Vihannes-Laitilassa tällaisiin eriin törmätään? – Tapauskohtaisesti sovitaan yhteisesti palautetaanko erä toimittajalle eli viljelijälle, hävitetäänkö esimerkiksi biokaasuksi tai kompostiin tai lahjoitetaanko hyväntekeväisyyteen. Laatuongelmat liittyvät useimmiten viljelyn tai tuotannon haasteisiin.