Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

AKT:n jäsenmäärä kasvaa tällä alueella – Ahtaajapäivät toivat puheenjohtaja Marko Piiraisen pitkästä aikaa U:kiin

Uudenkaupungin satama on yksi esimerkki positiivisesta rakennemuutoksesta. Satama kasvaa nyt rajusti ja uusia maa-alueita tarvitaan lisää. – Uudenkaupungin satama haastaa joiltakin osin Varsinais-Suomessa jo kovasti Turkua ja Naantalia, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen toteaa. Alueen hyvä pöhinä toi viikonloppuna eri puolilta Suomea AKT:n jäseniä Uuteenkaupunkiin. Piirainen kertoo, että oli Varsinais-Suomen vuoro järjestää vuosittaiset Ahtaajapäivät. –  Kertoo Uudenkaupungin kasvusta, että Ahtaajapäivät haluttiin pitää nimenomaan täällä, eikä esimerkiksi Turussa. Piiraiselle vierailu Uudessakaupungissa oli nostalginen, sillä liiton puheenjohtaja on työskennellyt aiemmin Varsinais-Suomen ja Satakunnan aluetoimitsijana. Tällä kertaa Piiraisella oli hyviä lukuja vastassa. AKT:n jäsenmäärä on kasvussa Turun ja Vakka-Suomen alueella. – Teollisuuden, logistiikan ja varastoinnin nousu on aiheuttanut myönteisen piikin jäsenmäärään. Uusia jäseniä on tullut lisää tänä vuonna satoja. AKT:n jäsenmäärä on kasvanut sopimusaloittain myös toisesta syystä. – Isoin jäsenmäärän piikki tapahtui, kun taksiuudistus astui kesällä voimaan. Helsingissä tuli yli sata uutta jäsentä muutaman päivän aikana, Piirainen kertoo. Hänen mukaansa jäsenmäärän kasvu kertoo taksinkuljettajien huolestuneisuudesta. Taksiala on isossa murroksessa. – Kun kilpailutetaan koululaisajot, vanhusten ja liikuntarajoitteisten palvelulinjat, se luo yleistä turvattomuutta. Ymmärrän myös Taksiliiton eli työnantajan näkemykset, että kalustosta luovutaan, kun yrittäjien toimeentulo on vaarassa. Samalla myös palkkakuljettajien elanto on uhattuna. Piirainen itse on huolissaan myös taksiasiakkaista. – Stabiili hinnoittelu ja turvallinen ammattilainen on poissa. Kun sovelluksista tilataan auto, takana ei välttämättä ole kokemusta, ei koulutusta eikä muuta. Taksilaki asettaa vaaraan yrittäjän, kuljettajan ja taksiasiakkaan, hän kritisoi. AKT:n puheenjohtajalla ei ole hyvää sanottavaa myöskään hallituksen pienten yritysten irtisanomissuojaa koskevasta ehdotuksesta. AKT:n hallitus päätti perjantaina järjestöllisistä toimista, joilla se vastustaa hallituksen lakiesitystä. – Perustuslain edessä jokaisella palkansaajalla täytyy olla samanlaiset oikeudet. On kansainvälisestikin erikoista, jos lähdetään sille tielle, että alle 20:n työntekijän yrityksessä työskentelevällä on heikommat oikeudet lain edessä kuin isommassa yrityksessä työskentelevällä, hän vertaa. Piirainen ei voi uskoa, että lakiesitys menisi läpi perustuslakivaliokunnassa. – Pääministeri Juha Sipilä väläytti Yrittäjäpäivillä, että jos 20 on lukuna hankala, voitaisiin laki rajata 10:n tai viiden työntekijän yrityksiin. Ei se poista sitä problematiikkaa, että ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa lain edessä, hän tyrmää. AKT:n puheenjohtaja toivoo täysin toisenlaista keskustelua työmarkkinoista. Hänestä pitäisi puhua enemmän työhyvinvoinnista. Tätä toivetta on tullut myös AKT:n uusilta jäseniltä. – Kun Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY eli matkustamohenkilökunta tuli AKT:n valtakunnalliseksi ammattiosastoksi viime vuoden lopussa, se lisäsi liittomme naisjäsenten määrää. Vastaavasti Matkailualan ammattiliitto Maili toi aikanaan liittoomme paljon naisjäseniä. – Nyt myös naisten määrä kuljetusalalla kasvaa, kun tekniikka on kehittynyt, eikä työ ole enää niin fyysistä. Ahtaajistakin jo useita prosentteja on naisia. Piiraisen mukaan naiset ovat tuoneet ammattiliittoon keskustelua työturvallisuudesta ja työhyvinvoinnista. – Ja se on erittäin hyvä asia.     Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT järjestää vuosittain Ahtaajapäivät, joka kokoaa satamien pääluottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut yhteen. Ahtaajapäiville osallistuu noin 100 edustajaa kaikista Suomen satamista. Ahtaajapäivät järjestettiin Uudessakaupungissa viime viikonloppuna.