Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Mari Ruohomäki Mynämäen Vuoden nuori yrittäjä

Mynämäen yrittäjäyhdistys palkitsi Yrittäjän päivänä Vuoden nuoreksi yrittäjäksi Mari Ruohomäen . Ruohomäki suunnittelee, valmistaa ja myy Namu Jewellery -yrityksessään suomalaisista korukivistä valmistettuja koruja. Nuori yrittäjä palkittiin Mynämäessä nyt kolmatta kertaa. Palkinto luovutettiin yrittäjien ja kunnanvaltuutettujen yhteisessä yrittäjäillassa Mynämäen työväentalolla keskiviikkona.     Namu Jewellery on vasta pari vuotta toiminut yritys, mutta Ruohomäen suunnittelemat kivikorut ovat päätyneet jo esittelyyn jopa Britannian Vogue-lehteen. Yrityksellä on verkkokauppa, ja tähtäimessä ovat kansainväliset markkinat, koska ulkomailla suomalaista raaka-ainetta ja designia arvostetaan. Mari Ruohomäki oli yrittäjäyhdistyksen huomionosoituksesta ilahtunut, ja kertoi olevansa ylpeästi mynämäkeläinen, ja sitä kaikissa haastatteluissaankin tuonut esille. Kiitospuheessaan hän totesi, että yrittäjänä pitää uskaltaa visioida isosti ja luottaa rohkeasti omaan visioonsa. – Jalat maassa mutta pää pilvissä, niin olen ajatellut, hän totesi.   Kantavana voimana Namu Jewelleryn koruissa on eettisyys ja ekologisuus. Ruohomäki käyttää suomalaisten korukivien lisäksi materiaaleina kierrätettyä tai ekologisesti kaivettua hopeaa tai kultaa. Esimerkiksi kulta on Lapin ekokultaa, joka kaivetaan lapiolla ja erotellaan maa-aineksesta pelkän veden avulla. Neljän lapsen äiti tekee koruja työpajassaan kotona. Osan työvaiheista Ruohomäki tekee itse ja loput teettää suomalaisilla yrittäjillä. Kivikorumallistojen lisäksi hän on luonut myös toisen brändilinjan, bu.ké -korut, jotka valmistetaan ekohopeasta aitoja kukkia muotteina käyttäen.