Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Tavallisille taksiasiakkaille kimppakyytejä – Uusi Kyyti-palvelu tulossa Turun seudulle ja Vakka-Suomeen ensi vuonna

Uuden taksilain on pelätty lakkauttavan taksiliikenteen maaseudulta kokonaan Kela-kyytejä lukuunottamatta. Bussiliikenteen mullistaja Pekka Möttö ei usko niin käyvän, sillä Sitran hankkeessa on jo keksitty keinoja, miten maaseudullakin voidaan hoitaa taksiliikennettä kannattavasti. Jyväskylän ja Lahden seuduilla on kokeiltu uutta Kyyti-sovellusta. Kyytin erikoisuus on kimppataksipalvelu, eli kuka tahansa voi tilata verkkosovelluksen kautta kyydin taksiin. – Kimppakyydin käyttäminen on edullista. Se on palvelu, jonka haluamme viedä maaseudulle. Suomalaisen maaseudun joukkoliikenne kuihtuu. Kyyti auttaa siinä asiassa, se pelastaa maaseudun, Kyyti Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö sanoo.   Sitran kokeilussa ovat Kyyti Group Oy:n lisäksi mukana myös teknologiakumppanit Vinka, Sitowise ja Infotripla. Kokeilun aikana kehitetään sovellusta ja palvelumallia, miten asiakas saa helposti tilattua kimppakyydin ja miten liikenne järjestetään. – Sitran hanke päättyy ensi keväänä. Kun palvelu toimii, se on helppo kopioida myös muualle. Uskon, että jo ensi vuoden aikana Kyyti-palvelua voidaan käynnistää myös Turun seudulla ja Vakka-Suomessa, Möttö kommentoi Vakka-Suomen Sanomille.   Kyyti-palvelu eli verkkosovellusta käyttävät kimppakyydit käynnistyvät ensimmäiseksi alueilla, joissa palvelu voi toimia markkinaehtoisesti. Möttö arvelee, että esimerkiksi Turussa Kimppa-kyydit alkavat vielä tämän vuoden puolella. – Niillä alueilla, jossa ei ole riittävästi matkustajia, että toiminta voisi toimia markkinaehtoisesti järkevällä hinnalla, tarvitaan kuntien tukea. Möttö sanoo, että lopulta on poliittisista päättäjistä kiinni, missä Kyyti-palvelu alkaa toimia. Hän uskoo kuitenkin päättäjien suhtautuvan asiaan myönteisesti, kun Kyyti-palveluissa voidaan yhdistää kuntien lakisääteiset sote-kuljetukset, Kela-kyydit, koulukuljetukset ja tavallisten taksiasiakkaiden kyydit. – Kyse on siitä, että kalusto saadaan tehokkaaseen käyttöön.   Kyyti Group Oy ei ole hankkimassa kalustoa ja kuljettajia eri puolille Suomea, vaan lanseeraamassa uutta teknologiaan perustuvaa palvelua. Kun toiminta käynnistyy esimerkiksi Vakka-Suomessa, yrittäjät ja kalusto tulevat alueelta. – Ratkaisu on avoin kaikille, Möttö toteaa. Mötön mielestä joukkoliikenne palaa tavallaan siihen, mistä se on saanut alkunsa. – Ukkini aloitti 1920-luvulla linja-autoliikenteen Sortavalassa. Hän aurasi lumet mennessään, kuljetti postia ja matkustajia. Yhden tarinan mukaan kyydissä oli kerran jopa lehmä. – Enää kylillä ei vain ole yhtä paljon ihmisiä kuin siihen aikaan, mutta teknologian ansiosta voidaan rakentaa joustavaa, kutsuperusteista liikennettä. Jos on järkevää laittaa auto kulkemaan kellon mukaan, niin sekin on yksi mahdollisuus. Kyyti-sovellusliikennettä tarjotaan maaseutukunnille, mutta myös pienille kaupungeille. Esimerkiksi Uudenkaupungin kokoisessa kaupungissa voisi Mötön mukaan järjestää sisäistä joukkoliikennettä kutsuperusteisena. Kyydeistä tulee halvempia, kun asiakkaat käyttävät kimppakuljetuksia. Pekka Möttö arvioi, että samalla myös taksikalusto muuttuu. Siellä missä ei tarvita linja-autoja, käytetään tilatakseja. – Esteetön kalusto tulee lisääntymään, koska silloin voidaan hoitaa monenlaista liikennettä. Taksi voi ottaa kyytiin pyörätuolin ja vaikkapa pyörän –  ehkä ei kuitenkaan sitä lehmää.