Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

U:gin valtuustoaloite: Viikaisten koulun säilyttämisestä tehtävä selvitys

Maanantaina Uudenkaupungin kaupunginvaltuustossa tehtiin yksi aloite. Valtuutettu Merja Koski (sd.) esitti, että kaupunki selvittää kouluhankkeen yhteydessä vielä erikseen Viikaisten koulun tai sen osan säilyttämisen mahdollisuutta. Koski esittää, että selvitys pitäisi sisällään eri vaihtoehtojen kustannusvertailua sekä tarkoituksenmukaisuusharkintaa. – Lisäksi valtuusto voisi selvityksen yhteydessä käydä arvokeskustelua arvokkaiden rakennusten säilyttämisestä, Koski lisää. Perusteluina Koski toteaa, että uudelleenharkinta olisi paikallaan, koska kaupungissa ollaan nyt eri tilanteessa kuin silloin, kun valtuusto päätti koulurakennushankkeen kokonaisuudesta. Uuden terveyskeskuksen rakentamisen välttämättömyys ei tuolloin ollut tiedossa. – Kustannukset tulevat olemaan mittavat ja Uudenkaupungin talous ei tule kestämään kaikkia näitä suuria investointeja ja niistä johtuvia suuria poistomenoja. Jostakin rakentamisesta pitää luopua, Koski toteaa. Hän myös muistuttaa, että Viikaisten koulun vanhassa osassa ei ole havaittu sisäilmaongelmia. Koski kysyykin, että miksi siis purkaa, kun ei ole pakkotilannetta? – Jos tulevaisuudessa sellaisia ilmenee, voidaan asiaan palata silloin. Turhaa purkamista tulisi ehdottomasti välttää. Koski toteaa, että Viikaisten kouluun, muun muassa keittiöön ja ruokalaan, on satsattu viime aikoina merkittävästi. – Siksi olisi sääli, jos nuo satsaukset moukaroitaisiin maan tasalle. Koski muistuttaa, että purkamisen ja uudelleenrakentamisen ajaksi tarvitaan toimivat väistötilat vähintään 2,5 vuoden ajaksi. Mistä ne löytyvät riittävän tasoisina ja mitkä ovat niiden aiheuttamat lisäkustannukset käyttömenoihin? – Viikaisten koulu, varsinkin 1950-luvulla rakennettu vanha osa, on oman aikakautensa arkkitehtoninen edustaja ja arvokas sen vuoksi. Se edustaisi monimuotoisuutta uudisrakennusten rinnalla, Koski lisää.