Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Merta ja Mersuja U:gin Sailing Tour -tapahtumassa

Viidellä paikkakunnalla eri puolilla Etelä- ja Lounais-Suomea toteutettu Mercedes-Benz Sailing Tour -tapahtumakiertue saavutti Uudenkaupungin viime torstaina. Tavoitteena oli lisätä lasten liikkumista, opettaa veneilytaitoja ja edistää turvallisuutta. – Turvallisuus on tässä tapahtumassa tärkeässä roolissa, ja veneilyturvallisuuden merkitystä korostimme myös kouluvierailuillamme Pohitullin ja Saarniston kouluissa, kertoo tapahtuman yhteistyökumppanina toimineen Uudenkaupungin Purjehdusseuran varakommodori Seppo Ylä-Himanka, joka edelleen on mukana myös seuran junioritoiminnassa. Ylä-Himangan mukaan UPS:n junioritoiminta oli vilkkainta 1980-luvulla, ja se näkyi myös menestyksenä. Viimeisin UPS:n kasvattama huippupurjehtija lienee Jukka Piirainen, joka yhdessä Tomas Johansonin kanssa sijoittui Ateenan olympiakisoissa 2004 kahdeksanneksi 49er-luokassa. Onko jollain purjehdus siinä määrin veressä, että se sujuu heti alusta pitäen, vai onko taito aina kovan työn takana? – Hei, se on ikuisuuskysymys, joka koskee kaikkia urheilulajeja. En kommentoi, sanoo Ylä-Himanka. – Tänä päivänä joudumme kilpailemaan nuorista harrastajista monen muun lajin kanssa, Uudessakaupungissa erityisesti palloilulajien kanssa. Toisaalta yhteistyö on toiminut hyvin, ja moni junnupurjehtija pelaa talvella kiekkoa, salibandya tai koripalloa. Tänä kesänä saimme riveihimme seitsemän uutta nuorta purjehduksen harrastajaa, kertoo Ylä-Himanka. UPS:lla on junnutoiminnassa seitsemän optimistijollaa ja yksi zoom8-jolla. Lisäksi torstaisessa tapahtumassa Pakkahuoneen rannassa oli kaksi sydväst-jollaa. Nuorten niin sanotussa kisaryhmässä on viisi purjehtijaa ja harrasteryhmässä kymmenkunta junnua. Kisaryhmä harjoittelee kilpailujen lisäksi kaksi kertaa viikossa, harrastajat 1–2 kertaa. – Leireillä saattaa isoset eli hieman vanhemmat juniorit mukaan laskien olla nelisenkymmentä junnua. Koulut ovat oiva paikka tavoittaa nuoria ja toivottaa heidät tervetulleeksi merellisen harrastuksen pariin. Ennen tätä tapahtumakiertuetta olimme kouluvierailujen kautta yhteydessä noin 250 oppilaaseen, kertoo varakommodori Seppo Ylä-Himanka. Kun Mersu-kiertueesta oli kyse, oli Pakkahuoneen torilla luonnollisesti mahdollisuus tutustua A- ja C-sarjan Mercedes-Benzeihin, joita saattoi myös koeajaa. – Ei tässä mitään suoranaisia kauppoja tehdä, mutta yhteystietoja vaihdetaan ja asiaan saatetaan palata koeajon jälkeen, kertoo maahantuojan Veho Group Oy:n edustaja Pauli Eskelinen. Eskelisen mukaan Mersut ovat henkilöautopuolella olleet hintaluokkansa myydyimpiä saksalaisia autoja 2017–2018. Kynnys hankkia Mersu on hänen mukaansa madaltunut suomalaisvalmistuksen myötä. Elokuun lopussa päättynyt romutuspalkkiosysteemi lisäsi uusien autojen myyntiä ylipäätään, ilman sitä henkilöautojen myynti laski viime vuoteen verrattuna. Eskelinen esittelee A-sarjan Mersun hallintalaitteita koeajoon lähtevälle naantalilaiselle Teemu Tuloselle. Kovin paljon ohjausta Tulonen tuskin kaipaa, sillä hänellä on itsellään ollut vuoden 2014 mallia oleva Mercedes-Benz. Tällä hetkellä hän ajaa Seat Leonella. Noin 15 minuutin koeajon jälkeen Tulonen peruuttaa Mersun omaan lokeroonsa Pakkahuoneen torille. – On se parantunut, mutta ei tässä nyt vielä ruveta kauppoja tekemään. Auton vaihto on minulla harrastuksena, ja tultiin tänne varta vasten, kun oli koeajomahdollisuus, sanoo Teemu Tulonen.