Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Autotehtaan työolosuhteet kiinnostivat Anderssonia – Vasemmistoliiton puheenjohtaja vieraili U:gissa

– Valmet Automotive on Varsinais-Suomen kannalta se toinen iso kivijalka, johon tämä Länsi-Suomen ihme nyt nojaa. Oli todella mielenkiintoista nähdä, miten autotehtaalla käytetään automaatiota ja miten tuotantoa on pystytty laajentamaan niin nopeassa tahdissa, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson toteaa. Andersson vieraili perjantaina autotehtaalla. Häntä kiinnosti erityisesti, miten autotehtaan työolosuhteet ovat venyneet, kun tehtaalle palkattiin viime vuonna 2 000 työntekijää lisää ja tänä vuonna jälleen 1 000. – Se vaikutelma, jonka sain oli, että on menty tuotanto edellä. Tehtaalle on tullut paljon uutta porukkaa ja työtekijöiden taukotilat ja muut henkilöstötilat eivät ole kulkeneet samaa tahtia mukana.   Autotehdasta Anderssonille esitteli pääluottamusmies Mauri Partanen sekä viestintäpäällikkö Mikael Mäki. Mäki kertoi viime vuoden 90 000 auton tuotantoennätyksestä ja miten tänä vuonna tavoitteena on tehdä yli 100 000 autoa. Viestintäpäällikön mukaan autotehtaan tulevaisuus näyttää paremmalta kuin koskaan. Autotehtaalla on tuotantosopimuksia pitkälle 2020-luvulle. Partanen kierrätti Anderssonia tehtaan hitsaamossa ja kokoonpanossa. Tehtaan automaatio ja siistit tilat tekivät vieraaseen vaikutuksen. Partasen mukaan autotehtaalla on onnistuttu paikallisessa sopimisessa erittäin hyvin. Andersson totesikin, että parhaiten paikallinen sopiminen toimii autotehtaan tyyppisissä isoissa työpaikoissa, joissa on korkeat järjestäytymisasteet ja neuvottelut sujuvat. – Poliittisista syistä Suomessa on luotu sellaista kuvaa, että meillä olisi muka joustamattomat työmarkkinat, vaikka tosiasiassa työehtosopimuksissa on kymmeniä ja kymmeniä asioita, joista voidaan paikallisesti sopia ja myös sovitaan, Andersson sanoo. Hänen mukaansa tietyillä puolueilla ja tahoilla on tosiasiassa pyrkimyksenä heikentää työehtosopimuksiin perustuvaa järjestelmää.     Anderssonille Uusikaupunki ja Vakka-Suomi ovat tuttua aluetta, vaikka hän itse asuu Turussa. Hän kertoo kiertävänsä ahkerasti keskustelutilaisuuksissa ja eduskuntavaalien alla yhä enemmän. – Lähdemme hyvillä mielin vaaleihin. Puolueemme tavoitteena on kaksinumeroinen kannatusluku ja selkeä vaalivoitto. Siihen meillä on myös hyvät edellytykset, kun katsotaan gallupeja.   – Meille se kaikkein keskeisin asia on suunnan muutoksen aikaansaaminen. Meillä on hallitus, joka on tehnyt hyvinkin ideologista politiikkaa. Irtisanomissuojan heikennystä viedään eteenpäin siitä huolimatta, että kaikki isot ammattiliitot ovat ilmoittaneet vastatoimista.   Andersson haluaa vaikuttaa myös koulutuspolitiikkaan. Suomi on Anderssonin mukaan ”lipsumassa” korkeakoulutuksessa maailman kärjestä.   – Siksi nyt on valtakunnan tasolla tehty linjauksia siitä, että se osuus pitää saada nostettua. Hän oli tätä mieltä, vaikka pääluottamusmies kertoi, miten autotehtaallakin on kokoonpanossa ekonomeja ja insinöörejä.   – Ehkä se on enemmän osoitus siitä, että autotehdas kiinnostaa laajalti. Ihmiset haluavat tänne, vaikka lyhyemmäksikin aikaa katsomaan, minkälaista se työ täällä on, Andersson arveli.   Vasemmistoliiton puheenjohtaja oli erityisen tyytyväinen kuullessaan viestintäpäällikkö Mikael Mäeltä, miten suomalainen peruskoulutus antaa hyvän perustan autotehtaan omalle koulutukselle.   – Koulutusjärjestelmämme on siinä hyvä, että se antaa lisäoppimismahdollisuudet.   – Koulutus ja infrastruktuuri ovat kilpailukykytekijöitämme, kun emme me kuitenkaan missään palkkakilpailussa tule pärjäämään, Andersson kiteytti.