Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Kaitaraisissa vaaditaan Kasitielle alikulkua

Nousiaisissa Kaitaraisissa seurataan Repolantien risteyksessä tehtäviä Kasitien ohituskaistatöitä pelokkain mielin. Risteykseen tulee lisää leveyttä, mutta kevyelle liikenteelle ei tule alikulkua. Kuitenkin valtatietä ylittävät päivittäin niin lapset kuin aikuiset. – Ihan henkensä kaupalla täällä on nyt kahdenkin kaistan yli menty. Eikös valtatien parantamisen pitänyt lisätä turvallisuutta? Ei tämä ainakaan jalankulkijoille sitä tee, painottaa Maria Olli . Lähimmät alikulut ovat 4,5 kilometrin päässä Nousiaisissa S-marketin luona ja seuraava sitten Mynämäessä. Satu Anttila toteaa, että Nousiaisten kunta on lausunnoissaan korostanut alikulun tarpeellisuutta Kaitaraisiin ja sitä ovat tuoneet esille myös kuntalaiset tiesuunnitelmista pidetyissä yleisötilaisuuksissa, ja että siellä sellainen on myös luvattu. – Kun piirustukset sitten tulivat, ei alikulkua olekaan. Kyläläiset ovat ottaneet yhteyttä niin Ely-keskukseen kuin Liikennevirastoonkin ja viimeinen vastaus on ollut, että alikulku voitaisiin tehdä, mutta kunta on velvollinen talviaikaiseen hoitoon ja ottamaan osaa rakennuskustannuksiin. Kyläläiset toteavat, ettei nousiaislaisten ymmärrys riitä siihen, että pienen kunnan pitäisi maksaa valtion tien muutoksista. – Sanotaan ettei löydy rahaa ja kunnan pitäisi maksaa kohtuuttomasti, kun valtio aiheuttaa kyläläisille ongelman, ihmettelee Mikko Olli . Jussi Kulmala huomauttaa, että ei mene yksi yhteen, jos sanotaan ettei ole rahaa, kun tieremontin urakkatarjoukset kuitenkin olivat huomattavasti alle budjetin.   Keskikaiteellisen ohituskaistan takia valtatieltä suljetaan liittymiä ja rakennetaan rinnakkaisteitä. Esimerkiksi Laihoisten suunnalta rakennetaan yhteys valtatielle Kaitaraisten kohdalle. Liikenne risteyksessä tulee lisääntymään, sillä Laihoisissa yhden yksityistien varressa taloja on noin nelisenkymmentä, ja paljon lapsiperheitä. – Sieltä ja Kärrysistä kävellen tai pyörällä tulevat ovat sitten ihan motissa, jos haluaisi tulla 8-tien toiselle puolelle, Maria Olli toteaa. – Kuka voisi lähettää lapsiaan kouluunkaan tien yli, kun aikuisillakin on ylityksessä tekemistä, pohtii Marketta Almio . Maria Olli kysyykin, kuka tien suunnittelijoista tai muista vastuuhenkilöistä on valmis ottamaan vastuulleen sen ensimmäisen ihmishengen, kun joku jää tietä ylittäessään auton alle. Kyläläiset muistuttavat, miten Maskussa Humikkalan kohdalla rakennettiin pikaisesti alikulku moottoritien alitse kuolemaan johtaneen onnettomuuden jälkeen. – Pitääkö se aina tehdä sen hankalimman mukaan? Ei sitä tunnelia kukaan piruuttaan tänne halua, vaan turvallisuutta tässä haetaan, Kulmala huomauttaa.   Risteys on nykyiselläänkin ollut vaarallinen. Teemu Olli laskee, että valtatien valmistumisen jälkeen risteyksen tuntumassa on ollut seitsemän kuolonkolaria. Nyt pelkona on, että ylinopeudet vain pahenevat, kun ohituskaista päättyy vain muutama sata metriä ennen risteystä. Kevyttä liikennettä on risteyksen yli myös bussipysäkeiltä. Kunta on kaavoittanut Kärrysten puolelle tietä teollisuusaluetta, mutta sinne tuskin voi turvallisesti julkisella liikenteellä töihin tulla, jos pitäisi ruuhka-aikaan tie ylittää. – Kun tunnelia keväällä kyseltiin Liikennevirastosta, niin sieltä sanottiin että no otetaan sitten bussipysäkit pois. Siitä näkee mitä mieltä he on, Mikko Olli kertoo.   Ely-keskus odottaa kunnan vastausta osallistumisesta kustannuksiin   Projektipäällikkö Sakari Hurskainen Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta toteaa tilanteen Nousiaisissa Kaitaraisten kohdalla olevan linjassa muun valtatie 8:n Turku–Pori -välin parantamisen kanssa. – Vastaavia tilanteita, että risteykseen tulee yksi lisäkaista, on muuallakin eikä missään niistä ole tehty alikulkua, hän toteaa. Valtatien nelikaistaistamisen suunnitelmissa Kaitaraisiin oli suunniteltu alikulku, mutta nyt ohituskaistaparin suunnitelmissa ei. Kun Liikenneviraston hyväksymispäätös keväällä tuli nähtäville kuntaan, Ely-keskukseen tuli asiasta yhteydenottoja, ja asiaa tarkasteltiin. – Jonkinlaisen alikulun suunnittelija sai siihen piirrettyä, mutta laskut ja nousut putkeen olisivat olleet erittäin jyrkät ja maaperä sellaista syvää savikkoa, että valtatiellä jouduttaisiin tekemään pohjavahvistuksia, jottei sen kohdalle tule painumia. Siksi arvioitu hintalappu nousi noin 500 000 euroon, ja siinä kohtaa todettiin, ettei siihen voida lähteä, Hurskainen kertoo.   Kesälomien jälkeen Ely-keskukseen on Hurskaisen mukaan tullut Nousiaisten kunnan edustajilta yhteydenottoja, ja tilanteesta on keskusteltu Ely-keskuksessa uudelleen. – Yhtenä asiana tuli se, että alittavaa yhteyttä ei voida ottaa valtion ylläpidettäväksi. Sitten esitettiin kunnalle toive, että jos kunta pystyy osallistumaan kustannuksiin noin 200 000 eurolla, alikulku voitaisiin toteuttaa. Nyt ollaan siis toistaiseksi tilanteessa, että odotetaan kunnan vastausta, Hurskainen kertoo.   Alikulku toteutettaisiin teräsputkella. Nousiaislaisten kritiikissä on ihmetelty, miksi Kaitaraisten kohdalla se olisi paljon kalliimpi kuin Maskussa toteutettu. Hurskainen vastaa syynä olevan maaperä, joka Maskussa on soraa ja kalliota ja Kaitaraisissa savikkoa. – Sitäkin on pohdittu, että alikulun saisi toteutettua Repolan risteyksestä Mynämäen suuntaan peltoaukealle. Sinne sen saisi loivemmilla laskuilla, mutta savikkoa on maaperä sielläkin. Ja maa on molemmin puolin tietä viljelyskäytössä, joten tuskin saamme maanomistajilta lupaa tehdä sitä sinne, Hurskainen toteaa.