Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

U:gin kävelykatukokeilu onnistui

Uudessakaupungissa on kokeiltu tänä kesänä, miten kävelykatu toimisi lähes 16 000 asukkaan kaupungissa. Kokeilukäyttöön on otettu 100 metrin pätkä keskustasta, Aliseltakadulta. Pelkkä liikennemerkin pystyttäminen ja autojen poistaminen ei tee mistään kadusta vielä kaupunkikuvan piristystä, se Uudessakaupungissa on hoksattu hyvin. Alisellakadulla asfaltti on peitetty keinonurmella, jossa voi pelailla pelejä ja istuskella rantatuoleilla. Kävelykadun kruunaa pieni suihkulähde, jonka valitettavasti joku yhtenä yönä rikkoi. Kävelykatu tai demokatu, kuten kaupungin virkamiehet kokeilua nimittävät, oli parhaimmillaan Taiteiden yönä, kun katuosuus oli täynnä väkeä nauttimassa musiikkiesityksistä. Lapsiperheet kansoittivat Rauhanpuiston ja torin pumptrack-radan. Keskusta oli kuin yhtä isoa olohuonetta, jossa kaikenikäiset viihtyivät. Uudessakaupungissa on käyty keskustelua kävelykadusta jo 1990-luvun alkupuolella. Silloin sitä vastaan olivat erityisesti yrittäjät, jotka pelkäsivät, että autoilevat asiakkaat kaikkoavat muualle. Tätä samaa keskustelua on käyty tänäkin kesänä. Osa kaupunkilaisista on ollut sitä mieltä, että kävelyalueiksi riittäisivät tori ja keskustan puistoalueet. Taiteiden yö saattoi muuttaa ihmisten käsitystä. Keskustassa on rennompaa liikkua, kun ei tarvitse väistellä autoja. Myös kaupat hyötyvät, kun väki liikkuu. Potentiaaliset asiakkaat ovat mukana tässä virrassa. Kokeilu on näyttänyt sen, että ainakin kesällä tällainen parin korttelin kävelykatu toimii vallan mainiosti Uudessakaupungissa. Talvikausi voi olla haastavampi, siksi demokatu kannattaisi järjestää uudelleen vaikkapa marraskuussa. Se, mikä tuntui 1990-luvun alkupuolella mahdottomalta, voi tänä päivänä toimia hyvin, kun ihmisten arvot muuttuvat. Jos takavuosina ajettiin autolla ovelta ovelle, nyt hyötyliikunnan arvostus, ekologisuus ja yhteisölliset tapahtumat valtaavat alaa. Kaupunkisuunnittelussa on siksi yhä tärkeämpää huomioida autojen lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät. Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelu tilasi keväällä Innovarch Oy:lta suunnitelman Alisenkadun kehittämisestä. Innovarchilta on pyydetty myös arvio siitä, voisiko Alisenkadun kattaa. Ajatus on kiinnostava, sillä räntäsateessa kävelykatu ei ole kovin houkutteleva.