Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Yara hakee kasvua Aasian markkinoilta – U:gin tehtaan seuraavasta laajennuksesta jo esisuunnitelmia

Yaran Uudenkaupungin tehtaan laajennus valmistui vasta kaksi vuotta sitten. Hangonsaaressa otettiin käyttöön silloin kolmas NPK2-rakeistuslinja. Tuotanto on kasvanut viime vuosina reippaasti ja tänä vuonna tehdas toimittaa Suomeen, Ruotsiin ja kauemmas maailmalle jo noin 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa NPK-lannoitteita. Yara Suomen toimitusjohtaja Tommi Hevonoja katselee toimiston ikkunasta ulos Uudenkaupungin tehdasrakennusta ja toteaa, että tehtaan jatkoksi voitaisiin rakentaa vielä yksi rakeistuslinja lisää. – Strategiamme perustuu jatkuvaan kasvuun, siksi meillä on jo tehty esisuunnitelmia Uudenkaupungin tehtaan seuraavasta laajennuksesta. Ratkaisuja laajennuksesta tehdään ensi vuoden aikana.   Hanketta tukee Suomen ratkaisu sähköistää Turku – Uusikaupunki -junarata. Radan sähköistäminen merkitsee turvallisuuden lisääntymistä VR:n ratapihalla Turussa, mutta myös tehtaan kannalta joustavuutta toimituksiin. – Kun ammoniakin ja happojen yksi käsittelyvaihe jää pois, se merkitsee, että yksi häiriötekijä poistuu. Rautatieliikenteessä sujuvuuden kriittinen piste on nimenomaan Uudenkaupungin ja Siilijärven tehtaan välillä. Saamme lisäksi kustannushyötyä, kun tämä vekslaaminen Turussa jää pois ja siirrytään dieselvetureista sähköisiin, Hevonoja sanoo. Hänen mukaansa sekä valtiovalta että Uudenkaupungin kaupunki ovat ymmärtäneet tehtaan tarpeet. Kansallinen tuki onkin tarpeen, sillä Yaran Suomen yksiköillä on erittäin hyvät näkymät. Kun Yara on vertaillut globaalisti yksiköitään, Suomi on menestynyt kilpailussa hyvin. Viime vuonna yhtiön sisäinen tuottavuuspalkinto tuli Uuteenkaupunkiin.   Uudenkaupungin tehdas on sikälikin hyvässä tilanteessa, että tehtaalla valmistetaan ns. premium-NPK-lannoitetta, jonka kysyntä on voimakkaassa kasvussa. – Tuotannostamme yhä suurin osa, 15 prosenttia, menee Suomeen, toiseksi eniten tuotteitamme viedään Ruotsiin, mutta kolmantena on jo Kiina, neljäntenä Tanska ja viidentenä Thaimaa. – Voimakkaimmin markkinat kasvavat Kiinassa, jossa viljely kehittyy nyt nopeasti ja siellä ympäristöarvot vaikuttavat ratkaisuihin. Hevonoja sanoo, että ulkomaan vienti on kasvanut voimakkaasti 2000-luvun taitteesta alkaen. – Kasvuodotuksemme Suomessa ovat nyt nollan tasoa, Thaimaassa 50 000 tonnin luokkaa ja Kiinassa jopa 150 000 tonnin tasoa, hän vertaa. Kiinassa on myös omaa lannoitevalmistusta, mutta Yaran etuna on vuosikymmenien tutkimustyö ja laadun kehitys. – Täällä voidaan kuvitella, että kiinalaiset viljelevät yhä riisipeltoja vanhaan tapaan, mutta tosiasiassa siellä ovat hyvinkin kehittyneet kastelujärjestelmät ja me huomioimme kehitystyössämme heidän lannoitevaatimuksensa. Yaralla on kehitetty oma tuoteperhekin tätä varten, Yara Rega. – Sen tuotannossa ja kehityksessä Uudenkaupungin tehdas on etunenässä, Hevonoja kehuu.   Yara on jäänyt mediahuomiossa Uudenkaupungin autotehtaan varjoon kahdestakin syystä. Lannoitetehdas keskittyy viestinnässään globaaleihin markkinoihin, lisäksi rekrytointitarve on vaatimattomampi. – Jos autotehtaalla on haasteita työntekijämäärän suhteen, meidän haasteemme on laadussa. Me tarvitsemme huippuosaajia. Tehtaan toiminta on pitkälle automatisoitunutta. Se merkitsee, että jos Yara tekee ratkaisun Uudenkaupungin tehtaan laajentamisesta, henkilöstöä ei silti palkata merkittävästi lisää. – Me pystymme myös nykyisellä henkilöstöllä kasvattamaan tuotantoa.       Uudenkaupungin tehdas aloitti toimintansa 1965 Yaran lannoitteita käytetään peltoon, metsään ja kasvihuoneisiin Uudenkaupungin tehdas tuottaa NPK-lannoitteita 80 eri lajiketta noin 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa sekä typpihappoa noin 0,5 miljoonaa tonnia vuodessa Tällä hetkellä noin 85 prosenttia tuotannosta menee vientiin