Ladataan
Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Mobiilisovellus yhdistää paikalliset tuottajat ja kuluttajat

Pientuottajat tarvitsevat näkyvyyttä ja kuluttajat haluavat löytää paikallisia tuotteita ja palveluja. Tämän yhtälön ratkaisemiseen tarjoaa yhden työkalun Prolocalis Oy:n keväällä lanseeraaman mobiilisovelluksen pilotti. Julkistakin rahoitusta toiminnan käynnistämiseksi saanut yritys kiertää parhaillaan maakunnissa ympäri Suomen esittelemässä palvelua. Mukaan toivotaan tuottajia ja käyttäjäkuntaa myös Varsinais-Suomen alueelta. Prolocalis Oy:n toimitusjohtaja Christos Granqvist toteaa tavoitteena olleen työkalu, jolla saadaan pientuottajille tasavertainen näkyvyys ja kuluttajille yhden pysähdyksen kanava löytää lähituotetut tuotteet, palvelut ja aidot kokemukset vaihtoehtona massatuotannolle ja ruuhkaisille nähtävyyksille. Taustalla oli myös tavoite kehittää alueellista matkailua ja vahvistaa autioituvien yhteisöjen elinvoimaa. – Suomen maaseutu on täynnä erilaisia pientuottajia, jotka tuottavat ruokaa, käsitöitä, taidetta, palveluita, majoitusta ja turistielämyksiä, jotka eivät välttämättä saa tukea yhteisestä näkyvyydestä, hän toteaa. Kuluttaja löytää tuottajat sovelluksesta joko sijainnin tai kategorioiden perusteella. Granqvist on itse kirkkonummelainen pientuottaja, jonka sukutilalla pidetään myös kotieläintilaa. Sen myötä yhteistyö naapuriviljelijöiden kanssa on kasvanut, ja työn lomassa Granqvist kuuli jatkuvasti samoista tuottajien ongelmista näkyvyyden ja markkinoinnin suhteen. – Esimerkiksi Google on ruuhkainen ja siellä näkyäkseen on tietysti maksettava mutta myös hanskattava sen tekniikka. Staattisia rekistereitä ja portaaleita taas on kuluttajan vaikea löytää.   Tuottajat ja kuluttajat yhdistävä mobiilisovellus lanseerattiin viime huhtikuussa ja talven aikana siitä kehitetään täysversio. Se on kuluttajille ilmainen ladata ja myös tuottajat saavat pistää palvelun profiiliin perusnäkyvyytensä eli yritystiedot, pinnin kartalle ja hakusanoja maksutta. Markkinoinnin ja tuen lisäpalveluista peritään kuukausimaksut. Tuottaja voi palvelussa hyödyntää esimerkiksi alueellista markkinointia tai mobiilimaksamista. – Esimerkiksi jos mansikantuottaja menee pellolle ja näkee että on mansikat valmiina, hän voi aktivoida alueellisen markkinoinnin ja alueen läpi ajaville sovelluksen käyttäjille tulee ilmoitus, että tervetuloa hakemaan mansikkaa. Kysymykseen, miksi tämä on parempi kuin jokin muu, Granqvist vastaa, että se on yhtä hyvä kuin jokin muukin palvelu, jossa on sama tarjonta, mutta hän ei toista vastaavaa tiedä. Palvelun lifestylekatalogiin halutaan myös nähtävyyksiä ja aktiviteetteja. – Jotta alueelle tuleva saa helposti kokonaiskuvan siitä, mitä tässä maassa tapahtuu, jos haluaa elää paikallisesti.