Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Tanssiva klarinetisti ja pölynimuri lavalla – Crusell-viikko jatkuu poikkitaiteellisin sävyin

Uudenkaupungin Crusell-viikon tiistain ja keskiviikon ohjelma tarjoaa saman illan aikana sekä perinteistä konserttimusiikkia että kokeellisempaa taidetta. Tiistai-illan Solitude (Kulttuurikeskus Cruselli klo 21) on yhden soittajan konsertti, jossa klarinetisti Lauri Sallisen liikekieli kasvaa koreografi Mikko Hyvösen ohjauksessa nykytanssiksi. Konsertin elämyksellisyyttä tukee interaktiivinen, soittajan liikkeisiin reagoiva Teo Lanervan videoshow ja säveltäjä Libero Mureddun elektroninen äänisuunnittelu. – Kuka tahansa kun soittaa tavallisessa konsertissa, se näyttää kauniilta. Me soittajat olemme pienestä asti hioneet liikkeitä, jotka ovat melkein kuin tanssia, Lauri Sallinen sanoo. Soittajan luontaista liikekieltä kontrolloimalla ja eteenpäin kehittämällä esiintyminen muuttuu jopa täysipainoiseksi tanssiteokseksi. Solitude sai ensi-iltansa viime kesänä Helsingin Juhlaviikoilla. Konsertin runkona kuullaan 1900-luvun kansainvälisiä sooloklarinettikirjallisuuden klassikkoteoksia ja uudempaa musiikkia säveltäjä Outi Tarkiaiselta . Lisäksi kappaleiden väleissä kuullaan Libero Mureddun toteuttamia pieniä elektronisia välikkeitä. – Liikkuminen ja soittaminen on fyysisesti raskasta, ja yksi välikkeistä perustuu hengitykseeni. Tyypillisesti muusikot harjoittelevat paljon ja vievät teoksen vasta täydellisenä lavalle, mutta nykytanssin ideoiden mukaisesti tekeminen saa nyt näkyä. Voi hengästyä ja sekin voi olla taidetta, Sallinen sanoo. Tiistaina klo 18 kuullaan Vanhassa kirkossa Franz Schubertin F-duuri-oktetto, joka on yksi säveltäjänsä tunnetuimmista teoksista. Schubertin helmi -konsertissa esiintyy joukko kansainvälisiä huippumuusikoita, joihin kuuluu myös Crusell-viikon taiteellinen johtaja Tuulia Ylönen . – Ei ollut tarkoitus soittaa ensimmäisillä omilla festivaaleilla itse ollenkaan, mutta esiinnyimme samalla kokoonpanolla vuosi sitten Luosto Classic -tapahtumassa, eivätkä muut soittajat antaneet minulle vapautusta, Ylönen nauraa. Tunnin mittainen teos on itsessään niin järkäle, ettei festivaalinkeveään konserttiin haluttu ottaa muuta musiikkia mukaan. Keskiviikkona yleisö pääsee kuulemaan, millaisissa käsissä Crusell-viikon oppilaat ovat, kun mestarikurssien opettajat johdattavat ranskalaisiin tunnelmiin Vanhassa kirkossa klo 18. Ohjelmassa on mm. Debussyn , Poulencin , Françaix’n ja Dutilleux’n teoksia. Suomen merkittävimpiin nykyklarinetisteihin kuuluva Kari Kriikku palaa keskiviikkoiltana Uuteenkaupunkiin esittämään Idän pikajuna: Bizarre Bazaar -konserttikokonaisuutensa (Työväentalo klo 21). Kyseessä on humoristinen ja karnevalistinen konsertti, jossa Kriikku orkestereineen kuljettaa yleisön matkalle Euroopan eri musiikkikulttuurien läpi. Virtuoosisen soiton lisäksi konsertissa on myös paljon tavallisesta konsertista poikkeavaa, kuten steppausta, klarinetin soittamista pölynimurin avulla, vatsatanssia sekä hyviä ja huonoja vitsejä. – Konsertissa soitetaan vakavaa musiikkia heittäytyen ja ilman ryppyotsaisuutta. Jos ei tykkää musiikista, mutta tykkää stand up -komiikasta, voi hyvin tulla mukaan, tiedottaja Pekka Haapanen kannustaa. Crusell-viikon ajan Uudenkaupungin torilla kuullaan puolilta päivin Päivän puhallus, jossa tiistaina esiintyy Hanna Juutilaisen huilun mestarikurssin oppilaita ja keskiviikkona Bence Bogányin ja Etienne Boudreault’n fagottioppilaita. Päivän puhallukset ovat yleisölle pääsymaksuttomia konsertteja.