Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Uudenkaupungin ja Naantalin junaradan elämästä julkaistiin kirja

Birgitan Yössä julkaistiin Markku Nummelinin kirja ”Turun-Naantalin-Uudenkaupungin rautatie”. Markku Nummelin on liikenneviraston tekninen johtaja ja kirjoittanut aikaisemmin 17 kirjaa rautateistä ja muustakin liikenteestä. Hän palasi kirjan kautta juurillensa Naantaliin. – Isäni oli täällä töissä rautatiellä vuosikymmeniä ja olen kasvanut Naantalissa. Olen siis ollut nuoruuteni ja myös työni puolesta paljon tekemisissä rautatien kanssa. Tämä on ollut mielessä jo pitkään. Sain isältäni paljon materiaalia kirjaan jo kymmeniä vuosia sitten, sanoo kirjailija Markku Nummelin. Aktiivista aineiston kokoamista Nummelin on tehnyt noin viimeisen viiden vuoden aikana. Sen aikana hän sai paljon aineistoa liikennevirastolta, mutta paljon myös hajanaisista lehtiartikkeleista ja –muistioista. Nummelin jakaa kunniaa myös Rautatiemuseolle, Naantalin paikallisyhdistyksille ja Uudenkaupungin Museolle, jotka olivat valtavana apuna materiaalin löytämisessä.   – Pienien yksityiskohtien ja päivämäärien saaminen oli joskus hankalaa. Tietyistä päivistä saattoi usein olla ristiriitaista tietoa, kertoo Nummelin. Yksityiskohtia olivat mm. tasoristeysonnettomuudet. Junien törmäyksiä ei ole koko historian aikana sattunut, mutta useita kymmeniä tasoristeysonnettomuuksia kyllä. Niistä jokainen on listattu kirjaan ja tiedot löytyivät lukuisista vanhoista lehdistä. Esimerkiksi Raision Nesteentien tasoristeyksessä saattoi tapahtua lukuisia onnettomuuksia vuodenkin sisällä, mutta sillan valmistuttua paikka on luonnollisesti ollut turvallinen. – Suurimpana yllätyksenä kirjaa kirjoittaessa oli se, että rata suunniteltiin kulkemaan Turun ja Ihalan välillä täysin eri reittiä. Alkuperäiset suunnitelmat tehtiin ensimmäisen maailmansodan aikaan, mutta sodan jälkeen suunnitelmat muuttuivat täysin eikä alkuperäistä suunnitelmaa viety loppuun, vaikka työt oli jo aloitettu, sanoo Nummelin. Turun kaupunki teki hylätyt suunnitelmat, mutta päätyi nykyiseen reittiin laajentaakseen satama-aluetta ja yhdistääkseen suunnitellut satamat vahvemmin toisiinsa.   – Yllättävää oli myös huomata, miten vilkas Turku-Naantali rautatie oli aikanaan kiireisimpinä päivinä. Yhteensä radalla saattoi kulkea viisikymmentäkin junaa päivässä. Tilastoihin vertaamalla tämä reitti oli silloin paikallisjunamäärässä vilkkaampi kuin vaikkapa paikallisjunamäärä Tikkurilan ja Helsingin välillä. Markku Nummelin oli signeerannut kirjoja ja keskustellut ostajien kanssa vain muutaman tunnin, mutta monet olivat kehuneet työtä todella arvokkaaksi. – Kyllä monien mielestä on hienoa, että tieto kasataan yksiin kansiin. Tietenkin itse olen ylpeä siitä, että hajallaan oleva tieto ja sadat laput ja artikkelit löytyvät nyt tästä, kertoo Nummelin tyytyväisenä. Nummelin pitää radan sähköistämistä erinomaisena päätöksenä. Jos koko radalle halutaan henkilöliikennettä, se vaatisi tietenkin paljon yhteisiä ponnistuksia. Erityisesti junien kohtauspaikkoja pitäisi kehittää, tasoristeysturvallisuutta parantaa entisestään ja pysäkit pitäisi päivittää nykyisten standardien mukaisiksi. – Toivon, että kirja herättäisi paljon keskustelua. Vaikka tavaraa liikkuu Uudenkaupungin radalla nyt jo paljon, uskon, että rautatietä voitaisiin käyttää vieläkin enemmän, tiivistää Nummelin.