Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Nousiaisista vauhtia Eurooppaan – Santeri Laitonen kaasuttelee tammikuussa Portugalissa

Kun nousiaislainen kartingkuski Santeri Laitonen starttasi tämän vuoden kisakauteen, hänellä oli yksi tavoite ylitse muiden: pääsy kansainvälisen Rotax Max Challenge -luokan finaaliin. Toive toteutui ja nyt on edessä tammikuinen reissu Portugaliin, jollei koronapeijakas ole eri mieltä. Laitonen lunasti kisapaikan Portugaliin sijoittumalla kansallisessa sarjassa kakkoseksi. Niukasti edelle ehti Paimion South West Kartingin turkulainen seurakaveri Vilho Aatola . – Vähän harmittaa. Voitto olisi kelvannut, 10-vuotias Santeri myöntää. Kaksikko hallitsi kotimaan kisoja melkoisen suvereenisti. Parivaljakon tasaisuutta korostaa se, että viimeisessä osakilpailussa Santeri kärsi 22 tuhannesosan tappion. Juhamietomaisesti maalissa oli eroa pari senttiä. Santeri tokaisee, että Portugalissa tähtäimessä on voitto. Kisassa on mukana ennakkoarvion mukaan 50–60 kuljettajaa ympäri Eurooppaa ja lisämaustetta tulee siitä, että kuskeille arvotaan ajopelit. Kilpailua varten riittää melkeinpä se, että ottaa ajokypärän matkalaukkuun. Kaikki muu odottaa valmiina. Aivan pilipaliluokan kartingfinaalista ei Portugalissa ole kyse, sillä sarjaa ajetaan yli 60 maassa niin, että kaasujalkaa käyttää 15 000 kuskia. Santerilla on jo hieman näppituntumaa Euroopan kärkeen, sillä hän ajoi talvella Espanjan Rotax Max Winter Cupissa kymppisakkiin. Vuonna 2017 Santeri Laitonen istahti ensimmäisen kerran kartingautoon. Voi olla, että junnujääkiekkoilijana Saku Koivun kanssa samassa joukkueessa pelanneen Jani -isän aikuisiän kartingilla ja Susanna -äidin formulafanituksella oli vaikutusta lajivalintaan. Santerin luokassa menopeli singahtaa suoralla noin 100 kilometrin tuntinopeuteen. – Vauhti ei pelota, mutta siitä tulee kiukkua, jos joku työntää ulos radalta, Santeri sanoo. Santeri myöntää, että välillä tulee itsekin mokailtua. Kuskinuorukaista kismittää tilanne, jossa oman ajovirheen vuoksi kolme kanssakilpailijaa pääsi mutkassa edelle. – Kovin pahoja tilanteita ei ole ollut. Kertaakaan auto ei ole mennyt ympäri. Kun kartingissa pärjää, niin monen junnukuljettajan unelmissa siintää todennäköisesti ura formula ykkösissä. Siitä myös Santeri haaveilee, tosin jalat tiukasti maanpinnassa. Muutamat lähivuodet näyttävät, millaisesta autourheilulahjakkuudesta on kyse. Formuloita seuraava Santeri julistautuu nyt Valtteri Bottaksen faniksi. – Silti Mika Häkkinen on kaikkien aikojen paras suomalainen formulakuski. Moottoriurheilun tueksi Santeri harrastaa salibandya Nousiaisten Ryhdissä ja jalkapalloa Maskun Palloseurassa. Monipuolisesta treenistä haetaan valmiuksia ratin kääntämiseen, sillä kuskin paikalla tarvitaan myös lihasvoimaa. Jos ura etenee, niin tulevina vuosina sponsoreiden hankinta on yhä tärkeämpää hintavassa moottoriurheilussa. Nyt Santeri Laitonen on siinä mielessä onnellisessa asemassa, että vakituiset tukijat kattavat jo osan ajamisen kustannuksista. – Fakta kuitenkin on, että tukijoita tarvitaan rutkasti lisää. Muuten matka kohti unelmia katkeaa, Jani Laitonen toteaa. Karting on Laitosen perheen yhteinen juttu. Isä toimii mekaanikkona ja äiti huolehtii taustalla muun muassa muonituksesta. Äitiä toisinaan kauhistuttaa, kun poika painaa radalla liki tuhatta ja sataa. – Kilpaileminen ei jännitä ollenkaan, Santeri kuittaa. Jos finaalikisa Portugalissa toteutuu, niin Nousiaisten nuorukainen joutuu antamaan tasoitusta ulkomaisille kuskeille. Suomessa ajoradat sulkeutuvat niin, että ennen tammikuuta tulee pitkä paussi ajoharjoitteluun.